Οι επιβάτες που βρίσκονται στις πίσω θέσεις στο αεροπλάνο ενδέχεται να έχουν αυξημένες πιθανότητες επιβίωσης σε περίπτωση αεροπορικού δυστυχήματος, σύμφωνα με ειδικούς.
Παρ’ όλα αυτά, δεν υπάρχει κάποια «μαγική ασφαλέστερη θέση», όπως δήλωσε επαγγελματίας μηχανικός σε άρθρο της New York Post.
Δείτε Αεροπλάνα: Πως και γιατί πρέπει να ενεργοποιείτε τη «λειτουργία πτήσης» στο κινητό σας
Οι ερευνητές αξιολογούν την πιθανότητα επιβίωσης σε ένα δυστύχημα εξετάζοντας πέντε παράγοντες: την ακεραιότητα του αεροσκάφους, την αποτελεσματικότητα των ζωνών ασφαλείας, τις δυνάμεις βαρύτητας που ασκούνται στους επιβάτες και το πλήρωμα, το περιβάλλον εντός του αεροσκάφους και τους παράγοντες μετά τη σύγκρουση, όπως η φωτιά ή ο καπνός, σύμφωνα με τη Wall Street Journal.
Ένα δυστύχημα θεωρείται «επιβιώσιμο» από το Εθνικό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών (NTSB) όταν οι δυνάμεις που ασκούνται στους επιβάτες δεν ξεπερνούν τα όρια αντοχής του ανθρώπινου σώματος και όταν η δομή του αεροσκάφους παραμένει κατά μεγάλο βαθμό άθικτη. Αντίθετα, σε μη επιβιώσιμα δυστυχήματα, οι δυνάμεις είναι τόσο μεγάλες που το ανθρώπινο σώμα δεν μπορεί να τις αντέξει.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η πτήση 2216 της Jeju Air, που συνετρίβη στο Διεθνές Αεροδρόμιο Muan στη Νότια Κορέα τον Δεκέμβριο, προκαλώντας τεράστια έκρηξη. Από τους 181 επιβάτες, επέζησαν μόνο δύο που βρίσκονταν στις πίσω θέσεις του αεροπλάνου – το μοναδικό τμήμα που παρέμεινε αναγνωρίσιμο. Παρόμοιο περιστατικό σημειώθηκε λίγες μέρες νωρίτερα με πτήση των Azerbaijan Airlines στο Καζακστάν, όπου από τους 67 επιβαίνοντες επέζησαν μόνο 29, όλοι καθισμένοι στο πίσω μέρος του αεροσκάφους.
Οι πιθανότητες επιβίωσης εξαρτώνται από πολλούς παράγοντες. Σύμφωνα με τη Μπάρμπαρα Νταν, πρόεδρο της Διεθνούς Εταιρείας Ερευνητών Ασφάλειας Αερομεταφορών, η θέση του επιβάτη και το πώς προσγειώνεται το αεροσκάφος παίζουν καθοριστικό ρόλο. Αν η ζώνη ασφαλείας είναι καλά δεμένη, περιορίζεται η κίνηση του σώματος κατά τη διάρκεια της σύγκρουσης. Επιπλέον, η θέση προστασίας (brace position) μπορεί να αποδειχθεί σωτήρια.
Όταν ένα αεροπλάνο συντρίβεται με το ρύγχος του, οι επιβάτες στις μπροστινές θέσεις δέχονται το μεγαλύτερο πλήγμα. Παρόλα αυτά, η θέση στις πίσω θέσεις δεν είναι απόλυτος παράγοντας επιβίωσης. Η ταχύτητα εκδήλωσης πυρκαγιάς και η δυνατότητα πρόσβασης σε έξοδο κινδύνου είναι επίσης κρίσιμοι παράγοντες.
Δείτε εδώ Τι δεν πρέπει να φοράτε στο αεροπλάνο
Ο Άντονι Τ. Μπρίκχαουζ, ειδικός σε θέματα ασφάλειας αερομεταφορών και καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Embry-Riddle, σημειώνει πως έχουν καταγραφεί περιπτώσεις όπου άνθρωποι επέζησαν από φαινομενικά μη επιβιώσιμες συντριβές, ενώ άλλοι έχασαν τη ζωή τους σε επιβιώσιμα δυστυχήματα.
Σύμφωνα με το Flight Safety Foundation, τα τελευταία 80 χρόνια έχουν καταγραφεί μόλις 17 περιπτώσεις όπου αεροπλάνο με 80 ή περισσότερους επιβάτες είχε μόνο έναν ή δύο επιζώντες. Παρά την αύξηση των θανατηφόρων αεροπορικών δυστυχημάτων το 2024, η πλειονότητα των ατυχημάτων παραμένει επιβιώσιμη, σύμφωνα με τον καθηγητή Έντ Γκαλέα, ειδικό σε θέματα ασφάλειας σε συνθήκες φωτιάς. Ο ίδιος τονίζει ότι δεν υπάρχει «μαγική ασφαλέστερη θέση», καθώς όλα εξαρτώνται από τη φύση του ατυχήματος – κάποιες φορές είναι προτιμότερο να κάθεται κανείς μπροστά, ενώ άλλες πίσω.