...

Πότε είναι υποχρεωτικό να υπάρχουν 2 οδηγοί στα πούλμαν για τις σχολικές εκδρομές

Σχολικές εκδρομές με πούλμαν: Δύο οδηγοί, λιγότερα ατυχήματα

πούλμαν

Η μεταφορά μαθητών, τουριστών ή μεγάλων ομάδων με πούλμαν αποτελεί ζήτημα υψηλής ευθύνης, γι’ αυτό όταν το ταξίδι είναι μακρινό, η διάρκεια μεγάλη ή οι συνθήκες ιδιαίτερες, το να υπάρχει δεύτερος οδηγός δεν είναι πολυτέλεια αλλά εξίσου σημαντική για την ασφάλεια και τη συμμόρφωση με τη νομοθεσία.

Η ύπαρξη δεύτερου οδηγού συμβάλλει στην αποφυγή της κόπωσης, στην ασφαλή εναλλαγή στην οδήγηση και στην κάλυψη έκτακτων αναγκών. Επιπλέον, η ελληνική νομοθεσία θέτει πλαίσιο ώστε τέτοιες μετακινήσεις να πραγματοποιούνται με σεβασμό στις προδιαγραφές ασφαλείας.

πούλμαν

Η ελληνική νομοθεσία που αφορά τη μετακίνηση μαθητών και τη χρήση τουριστικών λεωφορείων σε σχολικές εκδρομές περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, την απόφαση Φ.14/89494/ΓΔ4/9‑7‑2020 (Β΄ 2888) και την κοινή υπουργική απόφαση 20883/ΓΔ4/12‑2‑2020 (Β΄ 456), όπου καθορίζονται οι όροι ασφαλούς οδικής μετακίνησης μαθητών. Επίσης, η απόφαση 50025/2018 (ΦΕΚ Β’ 4217/26.9.2018) ρυθμίζει θέματα μεταφοράς μαθητών δημόσιων σχολείων από τις περιφέρειες.

Αν και οι διατάξεις αυτές δεν αναφέρουν ρητά «δεύτερο οδηγό», ορίζουν ότι σε οδικές μετακινήσεις πρέπει να τηρούνται συγκεκριμένοι όροι ασφαλείας, συμπεριλαμβανομένου του οχήματος, των εγγράφων, της εταιρείας, του οδηγού και της διάρκειας της μετακίνησης.

Στην πράξη, δεύτερος οδηγός απαιτείται σε μεγάλης διάρκειας διαδρομές, όταν η οδήγηση ξεπερνά τις 4–5 ώρες συνεχώς ή το πρόγραμμα απαιτεί οδήγηση πέρα από κανονικές ώρες. Επίσης, σε πολυήμερες εκδρομές ή μετακινήσεις με διανυκτερεύσεις η παρουσία δεύτερου οδηγού εξασφαλίζει ότι ο αρχικός οδηγός ξεκουράζεται και μπορεί να συνεχίσει με ασφάλεια. Η ανάγκη αυτή γίνεται πιο επιτακτική όταν το πούλμαν μεταφέρει μαθητές ή τουρίστες σε μακρινές αποστάσεις και σε διαδρομές με δύσκολες οδικές συνθήκες, μειώνοντας τον κίνδυνο κόπωσης και λαθών.

Ο δεύτερος οδηγός δεν είναι απλώς «εφεδρικός». Αναλαμβάνει την οδήγηση όταν ο πρώτος οδηγός χρειάζεται ανάπαυση ή αλλαγή, παρακολουθεί την κατάσταση του οχήματος και των επιβατών κατά τη διάρκεια της μετακίνησης, συνεργάζεται για τη διαχείριση έκτακτων περιστατικών και ενημερώνει την ομάδα για βασικούς κανόνες ασφαλείας. Η ύπαρξη δεύτερου οδηγού εξασφαλίζει την ομαλή και ασφαλή ροή του ταξιδιού, μειώνοντας πιθανούς κινδύνους.

Δείτε εδώ ποιοι έλεγχοι πρέπει να γίνονται πριν από μια σχολική εκδρομή

πούλμαν

Υπάρχουν, βέβαια, περιπτώσεις όπου ο δεύτερος οδηγός δεν είναι υποχρεωτικός, όπως σε σύντομες μετακινήσεις μικρής διάρκειας, εντός πόλης ή σε διαδρομές κάτω των τεσσάρων ωρών, όπου οι συνθήκες οδήγησης είναι απλές και δεν απαιτούν εναλλαγή. Παρ’ όλα αυτά, η παρουσία δεύτερου οδηγού παραμένει πάντα επιθυμητή για την ασφάλεια των επιβατών.

Συνολικά, η ύπαρξη δεύτερου οδηγού σε πούλμαν κατά τις οδικές μετακινήσεις αποτελεί κρίσιμο στοιχείο για την ασφάλεια και τη συμμόρφωση με τη νομοθεσία. Δεν αφορά μόνο τη νομική απαίτηση, αλλά και την πρακτική ανάγκη για ξεκούραση, ασφαλή οδήγηση και διασφάλιση της ευθύνης των μεταφορών. Ιδιαίτερα σε σχολικές εκδρομές, το ζήτημα αυτό αποκτά σημαντική σημασία για την προστασία των μαθητών και την ομαλή διεξαγωγή της εκδρομής.

Δείτε εδώ σε ποιες περιπτώσεις μπορεί να αποβληθεί μαθητής από μια σχολική εκδρομή

mm
Γεννήθηκε στην Αθήνα στα τέλη της δεκαετίας του ’80. Διαθέτει πάνω από 10 χρόνια εμπειρίας σε θέσεις αρχισυνταξίας σε μεγάλα ενημερωτικά sites. Εξειδικεύεται σε επιδόματα και κοινωνικές παροχές (ΟΠΕΚΑ), εργασιακά θέματα, ψηφιακές υπηρεσίες του Δημοσίου (gov.gr) και διαδικασίες φορέων όπως ΔΥΠΑ και e-ΕΦΚΑ. Στο E-HowTo μετατρέπει σύνθετες διοικητικές πληροφορίες σε απλούς, εφαρμόσιμους οδηγούς: ποιοι δικαιούνται τι, πώς γίνονται οι αιτήσεις βήμα-βήμα, ποια δικαιολογητικά απαιτούνται και ποιες είναι οι προθεσμίες. Εργάζεται με μεθοδολογία, διασταύρωση με ΦΕΚ/ΚΥΑ, ανακοινώσεις υπουργείων και επίσημες πλατφόρμες (ΟΠΕΚΑ, gov.gr, ΔΥΠΑ, e-ΕΦΚΑ) ώστε το περιεχόμενο να είναι ακριβές, ασφαλές και διαρκώς ενημερωμένο.