Είναι το πιο εκνευριστικό σενάριο: Αγοράσατε καινούργια μπαταρία πριν ένα μήνα. Πηγαίνετε το πρωί στη δουλειά, γυρνάτε το κλειδί και… τίποτα. Μόνο εκείνος ο ενοχλητικός ήχος “click-click”.
Πολλοί οδηγοί έρχονται στο συνεργείο μου έτοιμοι να τσακωθούν με το κατάστημα που τους πούλησε τη μπαταρία, νομίζοντας ότι είναι ελαττωματική. Στο 90% των περιπτώσεων, όμως, η μπαταρία είναι μια χαρά. Το πρόβλημα βρίσκεται αλλού.
Τι είναι η “Παρασιτική απώλεια ρεύματος”
Φανταστείτε το αυτοκίνητό σας σαν ένα σπίτι. Όταν φεύγετε, κλείνετε τα φώτα. Αν όμως αφήσετε μια βρύση να στάζει, το ντεπόζιτο θα αδειάσει σιγά-σιγά. Στα σύγχρονα αυτοκίνητα, πολλά συστήματα χρειάζονται ελάχιστο ρεύμα για να κρατήσουν μνήμη (π.χ. το ρολόι, ο συναγερμός). Αυτό είναι φυσιολογικό. Αν όμως κάτι τραβάει παραπάνω, η μπαταρία θα “αδειάσει” σε ένα βράδυ.
Πριν λίγες μέρες ήρθε πελάτης με καινούργια μπαταρία που άδειαζε κάθε βράδυ. Μετά τον έλεγχο, ανακαλύψαμε ότι το φως στο πορτ-μπαγκάζ είχε χαλασμένο διακόπτη και έμενε μόνιμα αναμμένο, ακόμα και με κλειστό καπό. Μια βλάβη του ενός ευρώ, του κόστιζε εκατοντάδες σε μπαταρίες.
Οι πιο συχνοί ένοχοι που “τρώνε” τη μπαταρία
Πριν πιάσετε τα εργαλεία, ελέγξτε τα προφανή. Οι “ύποπτοι” που βλέπω καθημερινά είναι:
- Λαμπάκι στο ντουλαπάκι του συνοδηγού που δεν σβήνει.
- Φως στο πορτ-μπαγκάζ (όπως στο παράδειγμα παραπάνω).
- Ραδιόφωνο (ειδικά τα aftermarket) που δεν έχει συνδεθεί σωστά.
- Φορτιστές κινητών που μένουν στην πρίζα του αναπτήρα.
Πώς θα κάνεις τη διάγνωση μόνος σου – Βήμα προς βήμα

Δεν χρειάζεστε ακριβά εργαλεία. Ένα απλό πολύμετρο των 10-15€ αρκεί για να βρείτε την αλήθεια.
Βήμα 1: Προετοιμασία
Σβήστε τα πάντα. Κλείστε πόρτες, φώτα, ραδιόφωνο. Αφαιρέστε το κλειδί από τη μίζα. Αν το αυτοκίνητο έχει συναγερμό, πρέπει να βρείτε τρόπο να τον “ξεγελάσετε” ώστε να οπλίσει ενώ έχετε το καπό ανοιχτό (συνήθως πιέζοντας τον διακόπτη του καπό).
Βήμα 2: Η σύνδεση με το πολύμετρο
Αποσυνδέστε τον Αρνητικό πόλο (-) της μπαταρίας (το μαύρο καλώδιο). Ρυθμίστε το πολύμετρο στη μέτρηση Amperes (A). Ακουμπήστε τον έναν ακροδέκτη του πολυμέτρου στον πόλο της μπαταρίας και τον άλλον στο καλώδιο που μόλις βγάλατε.

Τι νούμερο βλέπετε; Αν είναι πάνω από 0.05 A (50mA), τότε κάτι τρώει ρεύμα.
Βήμα 3: Το κόλπο με τις ασφάλειες
Εδώ είναι το μυστικό. Ενώ το πολύμετρο είναι συνδεδεμένο, αρχίστε να βγάζετε τις ασφάλειες μία-μία από την ασφαλειοθήκη. Μόλις βγάλετε μια ασφάλεια και δείτε το νούμερο στο πολύμετρο να πέφτει απότομα, ΤΟ ΒΡΗΚΑΤΕ!

Τι κάνεις όταν βρεις τον ένοχο
Κοιτάξτε στο καπάκι της ασφαλειοθήκης τι προστατεύει η ασφάλεια που ρίχνει την κατανάλωση (π.χ. “Radio” ή “Int. Lights”). Έτσι θα ξέρετε ποια συσκευή προκαλεί το πρόβλημα. Μπορείτε να αφήσετε την ασφάλεια βγαλμένη προσωρινά μέχρι να επισκεφθείτε το συνεργείο.
Συχνά Λάθη που πρέπει να αποφύγετε
- Λάθος κλίμακα: Μην μετράτε σε λάθος κλίμακα στο πολύμετρο, μπορεί να κάψετε την ασφάλειά του.
- Βραχυκύκλωμα: Προσέξτε να μην ακουμπήσουν τα καλώδια του πολυμέτρου μεταξύ τους ή στο σασί.
- Βιασύνη: Μερικά αυτοκίνητα χρειάζονται 10-20 λεπτά αφού σβήσουν για να μπουν σε πλήρη “sleep mode”. Περιμένετε λίγο πριν μετρήσετε.
Συχνές Ερωτήσεις (FAQ)
Πόσο ρεύμα θεωρείται φυσιολογικό όταν το αυτοκίνητο είναι σβηστό;
Για τα περισσότερα σύγχρονα αυτοκίνητα, μια κατανάλωση κάτω από 50 milliamps (0.05 Amps) θεωρείται φυσιολογική. Αν βλέπετε 0.20 ή 0.50, έχετε σοβαρή διαρροή.
Μπορώ να οδηγήσω αν έχω μικρή διαρροή;
Ναι, αρκεί να οδηγείτε το αυτοκίνητο καθημερινά για να φορτίζει η μπαταρία. Αν το αφήσετε ακίνητο για 2-3 μέρες, πιθανότατα δεν θα πάρει μπρος.
Πόσα χρόνια κρατάει συνήθως μια μπαταρία;
Μια ποιοτική μπαταρία κρατάει συνήθως 3 με 5 χρόνια. Αν η δική σας “πεθαίνει” στον 1 χρόνο, τότε σχεδόν σίγουρα φταίει η διαρροή ρεύματος ή το δυναμό, όχι η μπαταρία.
Δείτε επίσης: Πότε πρέπει να αλλάξετε μπαταρία πριν σας αφήσει στο δρόμο.
Συχνές Ερωτήσεις για την Απώλεια Ρεύματος (FAQ)
Πόσο ρεύμα πρέπει να τραβάει το αυτοκίνητο όταν είναι σβηστό;
Στα περισσότερα σύγχρονα αυτοκίνητα, η φυσιολογική παρασιτική κατανάλωση (parasitic draw) πρέπει να είναι κάτω από 50 milliamps (0.05 Amps). Αν το πολύμετρο δείξει πάνω από 0.08-0.10A, τότε σίγουρα υπάρχει διαρροή που θα αδειάσει τη μπαταρία σας μέσα σε λίγες μέρες.
Πώς καταλαβαίνω αν φταίει η μπαταρία, το δυναμό ή διαρροή ρεύματος;
Υπάρχει ένας απλός κανόνας:
- Αν το αυτοκίνητο παίρνει μπρος αλλά σβήνει εν κινήσει, συνήθως φταίει το δυναμό (δεν φορτίζει).
- Αν δεν παίρνει μπρος το πρωί αλλά παίρνει με καλώδια και δουλεύει κανονικά μετά, φταίει η μπαταρία (είναι πεσμένη) ή υπάρχει διαρροή.
Για να είστε σίγουροι, κάντε το τεστ με το πολύμετρο που περιγράφουμε στο άρθρο.
Πόσες μέρες μπορεί να μείνει ακίνητο το αυτοκίνητο χωρίς να αδειάσει η μπαταρία;
Ένα αυτοκίνητο με υγιή μπαταρία και χωρίς βλάβες, μπορεί να μείνει ακίνητο για 2 έως 4 εβδομάδες (ανάλογα τη θερμοκρασία και την ηλικία της μπαταρίας). Αν η μπαταρία σας αδειάζει σε 2-3 μέρες ακινησίας, τότε σίγουρα έχετε “παρασιτική απώλεια” ρεύματος.
Πρέπει να βγάζω τον πόλο της μπαταρίας αν δεν κινώ το αυτοκίνητο;
Αν σκοπεύετε να αφήσετε το αυτοκίνητο ακίνητο για πάνω από έναν μήνα, ναι, η αφαίρεση του αρνητικού πόλου είναι η καλύτερη λύση για να προστατέψετε τη μπαταρία από την εκφόρτιση. Εναλλακτικά, αν έχετε γκαράζ, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε έναν συντηρητή μπαταρίας (battery maintainer).













