Απαγόρευση εισόδου αυτοκινήτων σε υπόγεια και πλοία: Για ποιους ισχύει;

Ποιοι περιορισμοί υπάρχουν;

αυτοκίνητο

Ιδιαίτερα προσεκτικοί θα πρέπει να είμαστε όταν μπαίνουμε σε ένα κλειστό χώρο στάθμευσης ή σε πλοία, αφού ενδέχεται για το αυτοκίνητό μας να ισχύει απαγόρευση εισόδου.

Αντιμέτωποι με απαγορεύσεις στη στάθμευση ή ακόμα και στην κυκλοφορία έρχονται ιδιοκτήτες οχημάτων τα οποία εφοδιάζονται με σύστημα υγραεριοκίνησης ή αεριοκίνησης.

Ειδικότερα, οι απαγορεύσεις επιβάλλονται για εκείνα τα οχήματα που φέρουν εργοστασιακό ή μη σύστημα LPG ή CNG και προκύπτουν για λόγους ασφαλείας.

Επί της ουσίας πρόκειται για οχήματα που κινούνται είτε με υγραέριο είτε με φυσικό αέριο, η στάθμευση των οποίων απαγορεύεται σε ορισμένες περιπτώσεις σε κλειστά parking  ή γκαράζ πλοίων που δεν πληρούν τις απαραίτητες προδιαγραφές.

Μολονότι η Ελληνική Νομοθεσία δεν προβλέπει κάποια απαγόρευση στην κίνηση ή την στάθμευση αυτοκινήτων με υγραέριο ή φυσικό αέριο, υπάρχουν σαφείς κανονισμοί οι οποίοι θα πρέπει να πληρούνται ώστε ένας χώρος στάθμευσης να μπορεί να υποδεχθεί και να φιλοξενήσει αεριοκίνητα οχήματα.

Λόγοι Ασφαλείας:

  1. Κίνδυνος διαρροής: Το CNG και το LPG είναι εύφλεκτα αέρια, και σε περίπτωση διαρροής, μπορούν να συσσωρευτούν σε κλειστούς χώρους όπως υπόγεια ή στο κάτω μέρος ενός πλοίου. Αυτή η συσσώρευση μπορεί να οδηγήσει σε εκρήξεις, εάν υπάρξει σπινθήρας ή κάποιο άλλο έναυσμα.
  2. Βαρύτητα αερίων: Το υγραέριο (LPG) είναι βαρύτερο από τον αέρα, με αποτέλεσμα να συσσωρεύεται στα χαμηλότερα επίπεδα ενός χώρου, αυξάνοντας τον κίνδυνο συγκέντρωσης σε υπόγεια, όπου δεν υπάρχει επαρκής εξαερισμός.
  3. Κανονισμοί ασφαλείας: Οι περισσότερες χώρες και πλοιοκτήτες ακολουθούν αυστηρούς κανονισμούς που αποσκοπούν στην πρόληψη ατυχημάτων με τη διαχείριση επικίνδυνων υλικών. Σε πολλούς χώρους στάθμευσης ή στα γκαράζ των πλοίων, υπάρχει ειδική σήμανση που απαγορεύει την είσοδο σε οχήματα με συγκεκριμένους τύπους καυσίμων για να αποφευχθεί το ενδεχόμενο εκρήξεων.

Δες εδώ πώς θα καταλάβεις αν ένα αυτοκίνητο είναι τρακαρισμένο

αυτοκίνητο

Κλειστοί και υπόγειοι χώροι στάθμευσης

Συγκεκριμένα, σε κλειστούς χώρους στάθμευσης με χωρητικότητα μεγαλύτερη των 100 οχημάτων θα πρέπει να οριοθετούνται πλησίον των εξωτερικών τοίχων του κτιρίου με ειδική σήμανση εκείνα τα τμήματα στα οποία οφείλουν να σταθμεύουν αυτοκίνητα που χρησιμοποιούν εναλλακτικούς τύπους καυσίμου.

Οι θέσεις αυτές θα πρέπει να αντιστοιχούν τουλάχιστον στο 10% επί της μέγιστης χωρητικότητας του χώρου στάθμευσης, ενώ τα τμήματα αυτά θα πρέπει να αποτελούν ξεχωριστό πυροδιαμέρισμα, να τοποθετούνται κατά προτίμηση σε υπέργειους ορόφους και να διαθέτουν κατάλληλο σύστημα εξαερισμού.

Στην περίπτωση, λοιπόν, που οι παραπάνω προδιαγραφές δεν πληρούνται, ο χώρος στάθμευσης δεν μπορεί να φιλοξενήσει οχήματα με συστήματα τροφοδοσίας υγραερίου ή φυσικού αερίου και οφείλει να απαγορεύει την είσοδο και τη στάθμευση σε αυτά.

Η απαγόρευση συνήθως επιβάλλεται με την αντίστοιχη σήμανση και οφείλει να γίνει σεβαστή από τους ιδιοκτήτες οχήματος, καθώς στην περίπτωση ενός συμβάντος είναι πολύ πιθανόν να βρεθούν εκτεθειμένοι.

Κρίνοντας από την παραπάνω διάταξη, για χώρους στάθμευσης με χωρητικότητα μικρότερη των 100 θέσεων δεν προβλέπεται κάποια ειδική πρόβλεψη για τα οχήματα που κινούνται με υγραέριο ή φυσικό αέριο, συνεπώς δεν τίθεται θέμα κάποιου περιορισμού ή απαγόρευσης.

Το ίδιο φυσικά ισχύει και για τα κλειστά-υπόγεια parking πολυκατοικιών, τα οποία προφανώς δεν αγγίζουν τη χωρητικότητα των 100 οχημάτων, ενώ ασφαλής μπορεί να θεωρηθεί η στάθμευση αυτοκινήτων LPG και CNG στις πυλωτές πολυκατοικιών, όπου οι πιθανότητες υψηλής συγκέντρωσης υγραερίου ή φυσικού αερίου είναι ελάχιστες.

Δεν είναι όμως μόνον οι χώροι στάθμευσης που επιβάλλουν περιορισμούς σε αυτοκίνητα που κινούνται με εναλλακτικούς τύπους καυσίμου. Σε τούνελ ανά την Ευρώπη, τα συγκεκριμένα οχήματα θα πρέπει να ενημερώνουν για τη χρήση LPG ή CNG κατά την είσοδό τους σε αυτά και να φέρουν ειδική σήμανση, ενώ υπάρχουν και περιπτώσεις όπως αυτό της σήραγγας της Μάχης, οπού η μεταφορά οποιουδήποτε οχήματος LPG ή CNG απαγορεύεται ακόμα κι αν οι αντίστοιχες δεξαμενές του αυτοκινήτου είναι άδειες.

πλοίο

Γκαράζ πλοίων

Με γνώμονα την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας και την ασφαλή διακίνηση των επιβατών, το Υπουργείο Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής εξέδωσε κατευθυντήριες οδηγίες (14/11/2023 & 16/4/2024) προς τις ακτοπλοϊκές εταιρείες, για τη μεταφορά οχημάτων εναλλακτικών καυσίμων (AFVs) με τα πλοία της ακτοπλοΐας, με σκοπό την ενημέρωση, πρόληψη και τον περιορισμό πιθανών κινδύνων.

Σημειώνεται ότι στα AFVs περιλαμβάνονται: α) τα αμιγώς ηλεκτρικά και επαναφορτιζόμενα υβριδικά οχήματα που φέρουν συσσωρευτές (μπαταρίες) και β) τα οχήματα που χρησιμοποιούν υγροποιημένα και συμπιεσμένα αέρια καύσιμα.

Οι κατευθυντήριες οδηγίες βασίστηκαν σε μελέτη του Ευρωπαϊκού Οργανισμού για την Ασφάλεια στη Θάλασσα (EMSA) και την μέχρι τώρα διεθνή εμπειρία καθώς το ζήτημα μεταφοράς AFVs με πλοία έχει απασχολήσει σχετικά πρόσφατα τη διεθνή ναυτιλιακή κοινότητα.

Ως εκ τούτου και για λόγους πρόληψης, οι προαναφερόμενες οδηγίες προς τους οδηγούς των AFVs που θέλουν να επιβιβαστούν σε ακτοπλοϊκό πλοίο, αναφέρουν ότι:

α) στα αμιγώς ηλεκτρικά ή επαναφορτιζόμενα υβριδικά οχήματα πρέπει να γίνεται έλεγχος της θερμοκρασίας των συσσωρευτών ενώ το επίπεδο φόρτισης θα πρέπει να είναι έως 40% της συνολικής χωρητικότητάς αυτών και

β) στα οχήματα λοιπών εναλλακτικών καυσίμων, όπως υγραερίου ή φυσικού αερίου, οι δεξαμενές τους να μην περιέχουν καύσιμο άνω του 50% της συνολικής τους χωρητικότητας.

Επισημαίνεται ότι υπάρχει υποχρέωση από τους επιβάτες – οδηγούς να ενημερώνουν άμεσα το πλήρωμα του πλοίου σε περίπτωση λήψης οποιασδήποτε ένδειξης συναγερμού από το όχημά τους.

Δεν επιτρέπεται να γίνεται φόρτωση των οχημάτων AFVs που έχουν βλάβη στο σύστημα τροφοδοσίας τους και στις δεξαμενές ή στους συσσωρευτές τους (στην περίπτωση που αυτά δεν έχουν αφαιρεθεί). Η ευθύνη για την διασφάλιση ότι στο όχημα δεν υφίσταται βλάβη ή ζημιά στο σύστημα τροφοδοσίας, στις δεξαμενές ή στους συσσωρευτές του, βαρύνει αποκλειστικά τους κατόχους των οχημάτων αυτών και η ακτοπλοϊκή εταιρία δύναται να το εξασφαλίσει με όποιο τρόπο αυτή ορίσει.

Τέλος, δεν θα επιτρέπεται η φόρτιση ηλεκτρικών και επαναφορτιζόμενων υβριδικών οχημάτων επί του πλοίου ενώ θα πρέπει να διασφαλίζεται ότι τα ηλεκτρικά και επαναφορτιζόμενα υβριδικά οχήματα δεν θα είναι συνδεδεμένα με κάποια πηγή ηλεκτρικού ρεύματος επί του πλοίου.

Πρωταρχικό μέλημα του Υπουργείου Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής και του Λιμενικού Σώματος είναι η ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα. Οι οδηγίες που έχουν δοθεί για την ασφαλή μεταφορά των AFVs στα ακτοπλοϊκά πλοία υπηρετούν αυτό τον σκοπό, χωρίς όμως να εμποδίζουν την ελεύθερη μετακίνηση των «πράσινων Ι.Χ.» στα νησιά μας. Ζητούμε από τους οδηγούς των AFVs να ακολουθήσουν τις οδηγίες καθώς και την κατανόησή τους, προκειμένου να χαρούμε όλοι μας καλά ταξίδια στις θάλασσές μας.

Σημείωση:

Βλέπουμε λοιπόν ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα γενικά δεν αντιμετωπίζουν τους ίδιους περιορισμούς όπως τα οχήματα που χρησιμοποιούν υγραέριο (LPG) ή συμπιεσμένο φυσικό αέριο (CNG), και επιτρέπεται να εισέρχονται σε υπόγεια πάρκινγκ και πλοία. Ωστόσο, υπάρχουν αυτοί οι περιορισμοί και ζητήματα που σχετίζονται με τη χρήση ηλεκτρικών οχημάτων που αν τηρούνται δεν θα υπάρξει καμία αναστάτωση.

Αν διαθέτετε ένα όχημα που λειτουργεί με αυτά τα καύσιμα, καλό είναι να συμβουλεύεστε τους κανονισμούς του χώρου στον οποίο σκοπεύετε να σταθμεύσετε ή να ταξιδέψετε προκειμένου να γλιτώσετε αρκετή ταλαιπωρία.

Δες εδώ πώς τα φύλλα των δέντρων βλάπτουν το αυτοκίνητο

mm
Γεννήθηκε στην Αθήνα μέσα στο καλοκαίρι στα τέλη της δεκαετίας του '80. Σπούδασε στη Φιλοσοφική και για... καλή τύχη των υπολοίπων δεν ασχολήθηκε ποτέ με αυτή. Η ζωή τα έφερε έτσι και ασχολήθηκε ενεργά με την δημοσιογραφία σε διάφορα sites.