Το κουμπί SOS (eCall) στο αυτοκίνητό σας μπορεί να σταματήσει να λειτουργεί: Τι συμβαίνει με το δίκτυο 2G/3G

Όλοι έχουμε δει αυτό το μικρό κουμπάκι με την ένδειξη SOS κοντά στον καθρέφτη του αυτοκινήτου μας. Είναι από εκείνα τα πράγματα που χαιρόμαστε που έχουμε, αλλά ευχόμαστε να μην χρειαστεί να πατήσουμε ποτέ. Μας δίνει την ασφάλεια ότι, αν συμβεί το κακό, το αυτοκίνητο θα καλέσει βοήθεια μόνο του.

Το κουμπί SOS (eCall) στο αυτοκίνητό σας μπορεί να σταματήσει να λειτουργεί: Τι συμβαίνει με το δίκτυο 2G/3G

Τι γίνεται όμως αν αυτό το σύστημα “σιγήσει” ξαφνικά; Δυστυχώς, αυτό δεν είναι σενάριο επιστημονικής φαντασίας, αλλά μια πραγματικότητα που απειλεί χιλιάδες αυτοκίνητα στην Ελλάδα και την Ευρώπη, λόγω της τεχνολογικής αλλαγής στα δίκτυα κινητής τηλεφωνίας.

Γιατί το eCall βγαίνει εκτός δικτύου

Το σύστημα eCall έγινε υποχρεωτικό σε όλα τα νέα αυτοκίνητα στην Ε.Ε. από το 2018. Σχεδιάστηκε για να σώζει ζωές, καλώντας αυτόματα το 112 σε περίπτωση ατυχήματος και στέλνοντας το στίγμα του οχήματος.

Πού είναι το πρόβλημα; Η συντριπτική πλειοψηφία αυτών των συστημάτων κατασκευάστηκε για να λειτουργεί με τεχνολογία 2G και 3G. Καθώς όμως οι πάροχοι (Cosmote, Vodafone, Nova) καταργούν αυτά τα παλιά δίκτυα για να δώσουν χώρο στο 4G και 5G, τα modem των αυτοκινήτων μένουν… χωρίς σήμα.

Το κουμπί SOS (eCall) στο αυτοκίνητό σας μπορεί να σταματήσει να λειτουργεί: Τι συμβαίνει με το δίκτυο 2G/3G

Η Κατάσταση στην Ελλάδα:
Το δίκτυο 3G έχει ήδη καταργηθεί πλήρως. Το δίκτυο 2G (που είναι η τελευταία ελπίδα για πολλά συστήματα eCall) συνεχίζει να λειτουργεί, αλλά η Cosmote έχει ανακοινώσει την κατάργησή του έως το τέλος του έτους, ενώ σύντομα αναμένεται να ακολουθήσουν και οι άλλοι πάροχοι.

Τι κάναμε εμείς και τι πρέπει να κάνετε εσείς

Επειδή το πρόβλημα είναι τεχνικό (hardware), δεν λύνεται με ένα απλό update στο λογισμικό του αυτοκινήτου από το σπίτι. Δείτε τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσετε:

Βήμα 1: Ελέγξτε το έτος κατασκευής

Αν το αυτοκίνητό σας αγοράστηκε μεταξύ 2018 και 2021, είναι πολύ πιθανό να βασίζεται σε δίκτυα 2G/3G. Τα μοντέλα μετά το 2022-23 συνήθως υποστηρίζουν 4G (Next Generation eCall).

Βήμα 2: Επικοινωνήστε με την Αντιπροσωπεία

Μην περιμένετε να γίνει το ατύχημα. Καλέστε την επίσημη αντιπροσωπεία και ρωτήστε:

  • «Το eCall του αυτοκινήτου μου υποστηρίζει 4G ή μόνο 2G/3G;»
  • «Υπάρχει διαθέσιμη αναβάθμιση (retrofit) του modem;»

Ορισμένοι κατασκευαστές προσφέρουν (ενίοτε με χρέωση) αλλαγή της μονάδας τηλεματικής για να υποστηρίζει τα νέα δίκτυα.

Βήμα 3: Η Εναλλακτική Λύση

Αν το σύστημά σας απενεργοποιηθεί και δεν υπάρχει αναβάθμιση, η ασφάλειά σας εξαρτάται ξανά από εσάς. Βεβαιωθείτε ότι έχετε πάντα το κινητό σας φορτισμένο. Το 112 λειτουργεί από οποιοδήποτε κινητό, ακόμα και χωρίς κάρτα SIM ή σήμα από τον δικό σας πάροχο (χρησιμοποιεί όποιο δίκτυο βρει διαθέσιμο).

Συχνές Ερωτήσεις για το eCall

Θα ανάψει λαμπάκι αν χαλάσει το eCall;
Στα περισσότερα αυτοκίνητα, ναι. Αν το σύστημα δεν βρίσκει δίκτυο για μεγάλο χρονικό διάστημα, θα δείτε μια ένδειξη σφάλματος (συνήθως ένα κόκκινο SOS ή μήνυμα στην οθόνη “eCall Malfunction”).
Επηρεάζεται το GPS του αυτοκινήτου;
Όχι. Το GPS (πλοήγηση) λειτουργεί με δορυφόρους και είναι ανεξάρτητο από το δίκτυο κινητής τηλεφωνίας. Θα συνεχίσετε να έχετε χάρτες, απλά το αυτοκίνητο δεν θα μπορεί να στείλει τη θέση σας στο 112.
Υπάρχουν συσκευές εμπορίου που το αντικαθιστούν;
Ναι, υπάρχουν στην αγορά aftermarket συσκευές eCall που μπαίνουν στον αναπτήρα του αυτοκινήτου ή στη θύρα OBD και συνδέονται με το κινητό σας μέσω Bluetooth για να καλέσουν βοήθεια σε περίπτωση απότομης επιβράδυνσης (σύγκρουσης).
Σωκράτης Σάμιος
Ο Σωκράτης Σάμιος είναι επικεφαλής του SAMIOS SOKRATIS Auto Service στην Καλαμάτα. Με παράδοση που ξεκινά το 1965, συνδυάζει την εμπειρία δεκαετιών με σύγχρονα διαγνωστικά εργαλεία. Ειδικεύεται στον εντοπισμό δύσκολων ηλεκτρολογικών βλαβών και στην επισκευή κινητήρων, προσφέροντας λύσεις εκεί που άλλοι σηκώνουν τα χέρια ψηλά.