Με το σχέδιο νόμου του Προϋπολογισμού 2026, το οποίο δόθηκε σε διαβούλευση παρατείνεται για το φορολογικό έτος 2026 το κίνητρο των ηλεκτρονικών πληρωμών, καθώς παρέχεται έκπτωση από το φορολογητέο εισόδημα ποσού ίσο με το 30% συγκεκριμένων δαπανών που εξοφλούνται με κάρτα ή e-banking.
Τα κίνητρα ηλεκτρονικών πληρωμών ισχύουν ήδη για τα φορολογικά έτη 2022-2025 και πλέον επεκτείνονται ρητά και στο 2026.
Επιπλέον, το ίδιο άρθρο ορίζει ποιες κατηγορίες δαπανών «μετρούν» τόσο για την έκπτωση όσο και για την κάλυψη του ελάχιστου ορίου δαπανών με e-συναλλαγές.
Δείτε ακόμα: ΕΝΦΙΑ: Πότε δεν ισχύει η έκπτωση στους οικισμούς κάτω από 1.500 κατοίκους
Ηλεκτρονικές πληρωμές: Για ποιες δαπάνες παρατείνεται η έκπτωση 30% στο εισόδημα
- Ομάδα 1 Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά,
- Ομάδα 2 Αλκοολούχα ποτά και καπνός,
- Ομάδα 3 Ένδυση και υπόδηση,
- Ομάδα 4 Στέγαση (χωρίς τα ενοίκια),
- Ομάδα 5 Διαρκή αγαθά, είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες,
- Ομάδα 6 Υγεία,
- Ομάδα 7 Μεταφορές (χωρίς τέλη κυκλοφορίας και αγορά οχημάτων, πλην ποδηλάτων),
- Ομάδα 8 Επικοινωνίες,
- Ομάδα 9 Αναψυχή και πολιτιστικές δραστηριότητες (χωρίς αγορά σκαφών, αεροπλάνων, αεροσκαφών),
- Ομάδα 10 Εκπαίδευση,
- Ομάδα 11 Ξενοδοχεία-καφέ-εστιατόρια,
- Ομάδα 12 Άλλα αγαθά και υπηρεσίες.
Πρακτικά, αυτό σημαίνει ότι έξοδα σε σούπερ μάρκετ, λογαριασμούς ρεύματος, φυσικού αερίου, ύδρευσης, συνεργεία και υπηρεσίες συντήρησης κατοικίας, επισκευές και αγορές ειδών νοικοκυριού, ιατρικές επισκέψεις και εξετάσεις, μετακινήσεις και εισιτήρια, τηλεπικοινωνίες, δίδακτρα, εστίαση και ξενοδοχεία, κομμωτήρια κ.λπ., όταν πληρώνονται ηλεκτρονικά, «γράφουν» στην έκπτωση του 30%.
Παράλληλα, για υποκατηγορίες της Υγείας όπου η χρήση e-πληρωμών δεν είναι διαδεδομένη, οι δαπάνες υπολογίζονται στο διπλάσιο για την κάλυψη του ελάχιστου ορίου δαπανών.
Δείτε ακόμα: Ηλεκτρονικές αποδείξεις: Ποιοι κινδυνεύουν να πληρώσουν έξτρα φόρο
Οι εξαιρέσεις και τα οφέλη
Υπάρχουν, ωστόσο, σαφείς εξαιρέσεις καθώς δεν προσμετρούνται τα ενοίκια κατοικίας, τα τέλη κυκλοφορίας και οι αγορές οχημάτων (εκτός από ποδήλατα), ούτε η αγορά σκαφών, αεροπλάνων και αεροσκαφών. Οι εξαιρέσεις αυτές ισχύουν τόσο για την κάλυψη του ελάχιστου ορίου δαπανών όσο και για το ποια έξοδα δίνουν έκπτωση.
Το ανώτατο όριο της ωφέλειας παραμένει στα 5.000 ευρώ τον χρόνο και σε κάθε περίπτωση δεν μπορεί να υπερβεί το πραγματικό εισόδημα από μισθωτή εργασία ή συντάξεις, επιχειρηματική δραστηριότητα και ακίνητη περιουσία. Η ωφέλεια είναι έκπτωση από το φορολογητέο εισόδημα, άρα ο τελικός φόρος μειώνεται έμμεσα, ανάλογα με τον συντελεστή που αναλογεί στον φορολογούμενο.
Επισημαίνεται πως η παράταση για το 2026 άπτεται της ευρύτερης στόχευσης περιορισμού της φοροδιαφυγής μέσω αύξησης του μεριδίου ηλεκτρονικών συναλλαγών και ενοποίησης των κανόνων που ισχύουν τόσο για την υποχρέωση ελάχιστων e-δαπανών όσο και για την παροχή φορολογικού κινήτρου.
Πρόσθετος φόρος αν δεν πιαστεί το ελάχιστο όριο δαπανών
Tο 2024 ανήλθαν σε ύψος ρεκόρ τα πρόστιμα για όσους δεν «έπιασαν» τον στόχο των ηλεκτρονικών πληρωμών. Σύμφωνα με στοιχεία της ΑΑΔΕ, τα πρόσθετα ποσά φόρου που βεβαιώθηκαν στις φετινές δηλώσεις (εισοδήματα 2023) έφτασαν τα 87,21 εκατομμύρια ευρώ, αυξημένα κατά 57% σε σχέση με το 2023, όταν είχαν διαμορφωθεί σε 55,48 εκατομμύρια ευρώ. Την κύρια πίεση δέχθηκαν οι αυτοαπασχολούμενοι.
Η διάταξη προβλέπει ότι κάθε φυσικό πρόσωπο πρέπει να καλύπτει με ηλεκτρονικές πληρωμές το 30% του ετήσιου εισοδήματός του. Αν το απαιτούμενο ποσό δεν «πιαστεί», επιβάλλεται πρόσθετος φόρος 22% πάνω στη διαφορά μεταξύ απαιτούμενου και πραγματικού ποσού ηλεκτρονικών δαπανών. Το 2024, περισσότεροι φορολογούμενοι από κάθε άλλη χρονιά βρέθηκαν κάτω από τον πήχη.













