...

Γιατί πλέον τα καινούρια αυτοκίνητα δεν έχουν ρεζέρβα

Τι οδήγησε τις αυτοκινητοβιομηχανίες να πωλούν αυτοκίνητα χωρίς ρεζέρβα; Η απάντηση είναι σύνθετη αλλά και λογική.

ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑ, ΡΕΖΕΡΒΑ

Στα περισσότερα σύγχρονα αυτοκίνητα, η ρεζέρβα απουσιάζει όχι μόνο από τον στάνταρ εξοπλισμό, αλλά συχνά και από τον προαιρετικό. Σε πολλές περιπτώσεις, οι κατασκευαστές δεν έχουν καν προβλέψει χώρο για αυτήν.

Πριν από 10-20 χρόνια, το ενδεχόμενο να κλατάρει ένα ελαστικό μπορεί να μην ήταν καθημερινό φαινόμενο, αλλά σίγουρα δεν ήταν και σπάνιο. Το να μείνει κάποιος στην άκρη του δρόμου λόγω σκασμένου ελαστικού ήταν μια πιθανότητα – πόσο μάλλον αν είχε διάθεση για περιπέτεια και ήθελε να διασχίσει έναν χωματόδρομο για να φτάσει σε μια απομονωμένη παραλία.

Δείτε Πώς να μη τρίζουν οι υαλοκαθαριστήρες

Τότε, υπήρχε μια αίσθηση ασφάλειας, αφού η ρεζέρβα ήταν πάντα διαθέσιμη κάτω από το χώρο αποσκευών ή, σε SUV όπως το Suzuki Jimny, τοποθετημένη εξωτερικά. Αν κάτι πήγαινε στραβά, μπορούσες απλά να αλλάξεις τον τροχό και να συνεχίσεις.

Η ρεζέρβα… εξαφανίζεται

Σύμφωνα με έρευνα του Consumer Reports, από το 2020 μόλις το 50% των νέων αυτοκινήτων διαθέτει μια μικρή ρεζέρβα, ενώ μόνο το 10% περιλαμβάνει κανονικού μεγέθους εφεδρικό τροχό.

Ο κύριος λόγος για αυτή την αλλαγή είναι η μείωση βάρους, καθώς οι κατασκευαστές προσπαθούν να βελτιώσουν την κατανάλωση καυσίμου στα συμβατικά και υβριδικά αυτοκίνητα. Στα ηλεκτρικά ο περιορισμός είναι ακόμα μεγαλύτερος: κάθε επιπλέον κιλό μειώνει την αυτονομία, κάτι που οι εταιρείες θέλουν να αποφύγουν.

ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑ, ΡΕΖΕΡΒΑ

Επιπλέον, στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα υπάρχει και πρακτικός περιορισμός. Όπως εξηγεί ο Robby DeGraff, επικεφαλής προϊόντων και καταναλωτών στην AutoPacific, οι σύγχρονες πλατφόρμες τύπου «skateboard» που χρησιμοποιούνται στα EV δεν αφήνουν περιθώριο για αποθηκευτικό χώρο κάτω από το δάπεδο, καθώς εκεί τοποθετούνται οι μπαταρίες.

Η τεχνολογία των ελαστικών αλλάζει το παιχνίδι

Ωστόσο, η απουσία ρεζέρβας δεν οφείλεται μόνο στο θέμα του βάρους ή του χώρου. Η εξέλιξη των ελαστικών έχει μειώσει σημαντικά την πιθανότητα ακινητοποίησης λόγω κλαταρίσματος. Όπως τονίζει ο Shad Balch, διευθυντής επικοινωνίας της Chevrolet, «τα σύγχρονα ελαστικά και η αναβαθμισμένη οδική βοήθεια επιτρέπουν στους κατασκευαστές να επικεντρώνονται περισσότερο στις ανάγκες των πελατών».

Οι μεγάλοι κατασκευαστές ελαστικών έχουν βελτιώσει σημαντικά την ανθεκτικότητα των προϊόντων τους, είτε πρόκειται για ηλεκτρικά οχήματα είτε για μεγάλα 4×4 pickup. Για τον μέσο οδηγό, που κινείται κυρίως σε άσφαλτο και όχι σε χωμάτινους δρόμους, η ανάγκη για ρεζέρβα έχει περιοριστεί σημαντικά.

Επιπλέον, η έννοια του SUV έχει αλλάξει. Τα σημερινά SUV δεν είναι απαραίτητα τετρακίνητα ή σχεδιασμένα για off-road διαδρομές, όπως ήταν παλιότερα. Στην πραγματικότητα, τα περισσότερα χρησιμοποιούνται ως οικογενειακά οχήματα και παραμένουν εντός πόλης.

Δείτε Πόσο αντέχουν τα ελαστικά των αυτοκινήτων

Αχρείαστη ή απαραίτητη;

Παρότι η ρεζέρβα μπορεί να φαίνεται περιττή για τον μέσο οδηγό, δεν ισχύει το ίδιο για όσους κινούνται σε δύσβατες περιοχές. Για έναν αγρότη που οδηγεί καθημερινά σε χωράφια ή έναν λάτρη του off-road με ένα σκληροτράχηλο 4×4, η ύπαρξή της παραμένει αναγκαία.

Σε κάθε περίπτωση, η απουσία ρεζέρβας είναι πλέον μέρος της εξέλιξης της αυτοκινητοβιομηχανίας. Ωστόσο, δεν είναι όλοι πεπεισμένοι ότι τα σύγχρονα ελαστικά μπορούν να αντικαταστήσουν πλήρως τη σιγουριά που προσφέρει ένας εφεδρικός τροχός. Άλλωστε, η ανάγκη για ρεζέρβα αποτελεί και μια καλή ευκαιρία για τις εταιρείες να την προσφέρουν ως προαιρετικό εξοπλισμό… με το ανάλογο κόστος.

Avatar of Newsroom E-Howto
Ολα όσα πρέπει να ξέρεις στο Ελληνικό internet