Οι Επιτροπές Διεπιστημονικής Υποστήριξης (Ε.Δ.Υ.). είναι ένας θεσμός που έχει αλλάξει σημαντικά τον τρόπο με τον οποίο το εκπαιδευτικό σύστημα αντιμετωπίζει τη διαφορετικότητα, τη μάθηση και τη ψυχοκοινωνική ενδυνάμωση των μαθητών.
Τα τελευταία χρόνια, το σχολείο έχει πάψει να είναι απλώς ένας χώρος μάθησης. Είναι ένας ζωντανός οργανισμός όπου συναντώνται παιδιά με διαφορετικές ανάγκες, ικανότητες και εμπειρίες ζωής. Για να μπορέσει το σχολείο να ανταποκριθεί σε αυτό το πολύπλοκο έργο, χρειάζεται εξειδικευμένη υποστήριξη — και εδώ έρχονται οι Επιτροπές Διεπιστημονικής Υποστήριξης.
Τι είναι οι Επιτροπές Διεπιστημονικής Υποστήριξης;
Οι Ε.Δ.Υ. είναι ομάδες ειδικών επαγγελματιών που λειτουργούν μέσα στις σχολικές μονάδες της γενικής εκπαίδευσης. Σκοπός τους είναι να υποστηρίζουν τους μαθητές, τους εκπαιδευτικούς και τις οικογένειες, ώστε να προλαμβάνονται ή να αντιμετωπίζονται έγκαιρα μαθησιακές, ψυχολογικές και κοινωνικές δυσκολίες.
Ουσιαστικά, οι Ε.Δ.Υ. αποτελούν το “στήριγμα” του σχολείου σε θέματα ψυχοκοινωνικής υγείας, ενδυνάμωσης και ένταξης όλων των μαθητών, φέρνοντας μέσα στο σχολείο τη γνώση και την εμπειρία ειδικών που παλαιότερα βρίσκονταν εκτός του εκπαιδευτικού πλαισίου.
Δείτε εδώ πώς γίνεται η αίτηση για αξιολόγηση μαθησιακών δυσκολιών στο ΚΕΔΑΣΥ
Ποιοι συμμετέχουν στις Ε.Δ.Υ.;
Κάθε Επιτροπή Διεπιστημονικής Υποστήριξης αποτελείται από επαγγελματίες διαφορετικών ειδικοτήτων, ώστε να υπάρχει μια σφαιρική και πολύπλευρη προσέγγιση των αναγκών κάθε μαθητή.
Συνήθως, περιλαμβάνει:
Εκπαιδευτικό Ειδικής Αγωγής,
Ψυχολόγο,
Κοινωνικό Λειτουργό,
ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις συμμετέχουν και άλλοι ειδικοί, όπως λογοθεραπευτές ή εργοθεραπευτές, ανάλογα με τις ανάγκες του σχολείου.
Τον συντονισμό έχει ο Διευθυντής του σχολείου, ο οποίος διασφαλίζει τη συνεργασία ανάμεσα στην επιτροπή και το σύλλογο διδασκόντων.
Ποιος είναι ο ρόλος τους στην καθημερινότητα του σχολείου;
Οι Ε.Δ.Υ. δεν λειτουργούν απλώς ως “διαγνωστικά όργανα”. Αντίθετα, είναι ενεργό κομμάτι της σχολικής ζωής και συμμετέχουν σε ποικίλες δράσεις και παρεμβάσεις.
Στην πράξη:
Παρατηρούν και αξιολογούν μαθητές που δυσκολεύονται μαθησιακά, ψυχολογικά ή κοινωνικά.
Σχεδιάζουν εξατομικευμένα προγράμματα μάθησης σε συνεργασία με τους δασκάλους.
Προσφέρουν συμβουλευτική και ψυχολογική υποστήριξη σε μαθητές και γονείς.
Ενημερώνουν και επιμορφώνουν το εκπαιδευτικό προσωπικό για ζητήματα όπως η σχολική ένταξη, η διαχείριση συμπεριφοράς και η πρόληψη συγκρούσεων.
Συνεργάζονται στενά με τα ΚΕΔΑΣΥ, σε περιπτώσεις που απαιτείται περαιτέρω διάγνωση ή εξειδικευμένη παρέμβαση.
Γιατί είναι σημαντικές οι Ε.Δ.Υ.;
Η ύπαρξη των Επιτροπών Διεπιστημονικής Υποστήριξης σηματοδοτεί μια μεγάλη αλλαγή στη φιλοσοφία της εκπαίδευσης. Πλέον, το σχολείο δεν περιορίζεται στο να “μεταδίδει γνώση”, αλλά στοχεύει να αναγνωρίζει, να κατανοεί και να στηρίζει κάθε παιδί ως ξεχωριστή προσωπικότητα.
Μέσα από τη δουλειά των Ε.Δ.Υ.:
Τα προβλήματα εντοπίζονται νωρίς, πριν γίνουν χρόνιες δυσκολίες.
Οι μαθητές λαμβάνουν εξειδικευμένη και στοχευμένη στήριξη.
Οι εκπαιδευτικοί αποκτούν εργαλεία και καθοδήγηση για να ανταποκρίνονται στις ανάγκες της τάξης.
Οι γονείς νιώθουν ότι δεν είναι μόνοι στην προσπάθειά τους να βοηθήσουν το παιδί τους.
Έτσι, δημιουργείται ένα σχολείο συμπεριληπτικό, ανθρώπινο και δίκαιο, όπου κάθε παιδί έχει τη δυνατότητα να αναπτύξει τις ικανότητές του.
Νομικό πλαίσιο λειτουργίας
Οι Ε.Δ.Υ. θεσμοθετήθηκαν με τον Νόμο 4547/2018 και λειτουργούν υπό την εποπτεία του Υπουργείου Παιδείας. Αποτελούν βασικό πυλώνα του σύγχρονου ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος και εντάσσονται στη στρατηγική της εκπαίδευσης για όλους, όπως ορίζει και η Ευρωπαϊκή Ένωση.
Οι Επιτροπές Διεπιστημονικής Υποστήριξης (Ε.Δ.Υ.) είναι μια ουσιαστική επένδυση στο μέλλον της εκπαίδευσης. Με τη συνεργασία ψυχολόγων, κοινωνικών λειτουργών και εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής, κάθε σχολείο αποκτά τη δύναμη να αντιμετωπίζει τις προκλήσεις της εποχής με γνώση, ευαισθησία και ανθρωπιά. Γιατί ένα σχολείο που ακούει, κατανοεί και στηρίζει, είναι ένα σχολείο που πραγματικά εκπαιδεύει ανθρώπους.
Δείτε εδώ ποια είναι τα δικαιώματα του παιδιού μετά την γνωμάτευση του ΚΕΔΑΣΥ













