Δημόσιο: Διορισμός σε δεύτερη θέση – Τι ισχύει;

Αυτοδίκαιη παραίτηση υπαλλήλου από την πρώτη θέση σε περίπτωση αποδοχής διορισμού σε δεύτερη θέση.

Δημόσιο: Διορισμός σε δεύτερη θέση - Τι ισχύει;

Έχουν βγει τα οριστικά αποτελέσματα του ΑΣΕΠ και έχεις ήδη μία θέση στο Δημόσιο, όμως παράλληλα έχουν βγει τα προσωρινά αποτελέσματα σε άλλες προκηρύξεις και έχεις καλές πιθανότητες να διοριστείς; Πολλοί αναρωτιούνται τι μπορούν να κάνουν σε μια τέτοια περίπτωση.

Όπως ορίζει εγκύκλιος του υπουργείου Εσωτερικών: Δημόσιος υπάλληλος που αποδέχεται διορισμό σε δεύτερη θέση, μπορεί με υπεύθυνη δήλωση να γνωστοποιεί ότι υπηρετεί ήδη στο Δημόσιο και ότι με την αποδοχή του διορισμού του στη δεύτερη θέση παραιτείται από την πρώτη θέση.

Από τις διατάξεις του άρ.35 του Υπαλληλικού Κώδικα (ν.3528/2007) ορίζεται ότι:

«1. Απαγορεύεται ο διορισμός υπαλλήλου, με οποιαδήποτε σχέση, σε δεύτερη θέση:

α) δημοσίων υπηρεσιών, β) νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου, γ) Ο.Τ.Α., συμπεριλαμβανομένων και των ενώσεων αυτών, δ) δημοσίων επιχειρήσεων και δημοσίων οργανισμών, ε)νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου, που ανήκουν στο κράτος ή επιχορηγούνται τακτικώς, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις, από κρατικούς πόρους κατά 50% τουλάχιστον του ετήσιου προϋπολογισμού τους ή το κράτος κατέχει το 51% τουλάχιστον του μετοχικού τους κεφαλαίου και στ) νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου, που ανήκουν στα υπό στοιχεία β`, γ`, δ` και ε` νομικά πρόσωπα ή επιχορηγούνται από αυτά τακτικώς, κατά 50% τουλάχιστον του ετήσιου προϋπολογισμού τους, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις ή κατά τα οικεία καταστατικά ή που τα ανωτέρω νομικά πρόσωπα κατέχουν το 51% τουλάχιστον του μετοχικού τους κεφαλαίου.

2. Διατάξεις ειδικών νόμων που επιτρέπουν το διορισμό σε δεύτερη θέση εξακολουθούν να ισχύουν.

3. Υπάλληλος που κατά παράβαση των διατάξεων των παραπάνω παραγράφων διορίζεται σε δεύτερη θέση και αποδέχεται το διορισμό του θεωρείται ότι παραιτείται αυτοδίκαια από την πρώτη θέση».

Περαιτέρω, στις διατάξεις του άρ.18 του Υπαλληλικού Κώδικα ορίζεται ότι:

«1. Η υπαλληλική σχέση καταρτίζεται με το διορισμό και την αποδοχή του.

2. Η αποδοχή δηλώνεται με την ορκωμοσία».

Λαμβανομένων υπόψη των ανωτέρω, σε περίπτωση αποδοχής διορισμού ήδη υπηρετούντος υπαλλήλου σε δεύτερη θέση σε έναν από τους φορείς της παρ.1 του άρ.35 του Υπαλληλικού Κώδικα, ο υπάλληλος δεν οφείλει να υποβάλει αίτηση παραίτησης στον πρώτο φορέα διορισμού του, δεδομένου ότι όπως ρητά προκύπτει από τη διάταξη της παρ.3 του ίδιου άρθρου, η παραίτησή του από το φορέα αυτό θεωρείται ότι συντελείται αυτοδικαίως με την αποδοχή του διορισμού του στο νέο φορέα.

Ειδικότερα, η αυτοδίκαιη παραίτηση:

(α) προϋποθέτει «παράβαση» των απαγορευτικών ή των επιτρεπτικών διατάξεων (των παρ. 1-2), (β) προϋποθέτει αποδοχή του δεύτερου διορισμού (βλ. άρθρα 18-19), (γ) έχει ως συνέπεια ότι η υπαλληλική σχέση λύεται από το χρονικό σημείο της αποδοχής του δεύτερου διορισμού, (δ) ακολουθείται από διαπιστωτική πράξη για την αυτοδίκαιη λύση της υπαλληλικής σχέσης από την πρώτη θέση…». Βάσει των ανωτέρω, κατά τη διαδικασία υποβολής των δικαιολογητικών εκ μέρους του υπαλλήλου στη δεύτερη θέση, προκειμένου στη συνέχεια ο φορέας διορισμού στη δεύτερη θέση να προβεί στην έκδοση της πράξης διορισμού του, ο υπάλληλος με υπεύθυνη δήλωση δύναται να γνωστοποιεί ότι υπηρετεί ήδη στο δημόσιο και ότι με την αποδοχή του διορισμού του στη δεύτερη θέση ενεργοποιείται η διάταξη της παρ.3 του άρ.35 του Υπαλληλικού Κώδικα.

Περαιτέρω, στις περιπτώσεις εφαρμογής της διάταξης της παρ. 3 του άρθρου 35 του Υπαλληλικού Κώδικα, ως ημερομηνία διορισμού του υπαλλήλου στη δεύτερη θέση λαμβάνεται υπόψη η ημερομηνία αποδοχής του διορισμού του στη θέση αυτή, η οποία δηλώνεται με την ορκωμοσία, ημερομηνία κατά την οποία άλλωστε λύεται αυτοδικαίως και η υπαλληλική σχέση με την πρώτη θέση. Επιπλέον, υπενθυμίζεται ότι με τη διάταξη της παρ.17 του άρ.18 του ν.2190/1994, όπως ισχύει, ορίζεται ότι «17.Τακτικοί υπάλληλοι του Δημοσίου, Ν.Π.Δ.Δ. και Ο.Τ.Α. α` και β` βαθμίδας, που διορίστηκαν με τις διατάξεις του νόμου αυτού, δεν έχουν δικαίωμα να συμμετέχουν σε διαδικασία πλήρωσης θέσεων των φορέων του άρθρου 14 παρ. 1 , με τις διατάξεις του ίδιου νόμου, πριν παρέλθει πενταετία από την ημερομηνία διορισμού τους».

Διευκρινίζεται, ωστόσο, ότι ο εν λόγω περιορισμός δεν υφίσταται εφόσον η αποδοχή της δεύτερης θέσης αφορά σε διορισμό που γίνεται κατόπιν αίτησης που υποβλήθηκε σε διαδικασία πρόσληψης προ της κατάρτισης της υπαλληλικής σχέσης με την πρώτη Υπηρεσία διορισμού, ενώ σε κάθε περίπτωση δεν υφίσταται κώλυμα συμμετοχής εφόσον, κατά την ημερομηνία λήξης υποβολής αιτήσεων για τη δεύτερη θέση, έχει λυθεί η υπαλληλική του σχέση με την πρώτη Υπηρεσία διορισμού. Κατά την κατάρτιση της υπαλληλικής σχέσης στη δεύτερη θέση διορισμού, διευκρινίζεται ότι ο υπάλληλος διορίζεται στον εισαγωγικό βαθμό της κατηγορίας του και διανύει εκ νέου δοκιμαστική υπηρεσία. Τυχόν προϋπηρεσία που διαθέτει δύναται να αναγνωριστεί για βαθμολογική ένταξη μετά την μονιμοποίησή του. Για θέματα μισθολογικής κατάταξης και εξέλιξης αρμόδιο είναι το Υπουργείο Οικονομικών.