ΑΣΕΠ: Ποινή αποκλεισμού για μη αποδοχή διορισμού

Σκληρή τιμωρία για όσους δεν αποδέχονται τον διορισμό τους

ΑΣΕΠ: Ποινή αποκλεισμού για μη αποδοχή διορισμού

Σαρωτικές αλλαγές στο καθεστώς των μόνιμων προσλήψεων στο Δημόσιο μέσω ΑΣΕΠ προβλέπει το νομοσχέδιο το οποίο έφερε στη Βουλή το Υπουργείο Εσωτερικών.

Μεταξύ των αλλαγών αυτών του νομοσχεδίου  προβλέπεται η σύντμηση των προθεσμιών για όλα τα στάδια της διαδικασίας προσλήψεων. Μέρος της επιτάχυνσης αποτελεί και η δυνατότητα άντλησης των απαραίτητων δικαιολογητικών από το ΑΣΕΠ μέσω της ανάπτυξης διαλειτουργικοτήτων με Πανεπιστήμια, ΕΦΚΑ, κλπ.

Επίσης στόχος είναι η ενίσχυση με προσωπικό ορεινών, νησιωτικών και απομακρυσμένων περιοχών μέσω της αυξημένης μοριοδότησης του κριτηρίου της εντοπιότητας με την απαραίτητη δέσμευση της παραμονής στη θέση διορισμού για 10 χρόνια και στην αντίστοιχη περιφερειακή ενότητα για επιπλέον 5 χρόνια.

Παράλληλα, περιλαμβάνεται σκληρή ποινή αποκλεισμού 3 χρόνων για όσους διορίστηκαν, αλλά δεν αποδέχθηκαν τον διορισμό τους ή παραιτήθηκαν εντός 12 μηνών από την πρόσληψή τους.

Παράλληλα, θεσπίζεται αύξηση από 5 σε 10 έτη του απαιτούμενου διαστήματος που πρέπει να έχει παρέλθει από τον διορισμό ή την πρόσληψη ενός δημοσίου υπαλλήλου, προκειμένου να έχει δικαίωμα συμμετοχής σε νέα διαδικασία πλήρωσης θέσεων ίδιας ή κατώτερης κατηγορίας από αυτή στην οποία ήδη υπηρετεί.

Δείτε ακόμα: Τι αλλάζει για τους ΑμεΑ στις προσλήψεις μέσω ΑΣΕΠ

Μη αποδοχή διορισμού: Οι αιτίες

Το e-howto πιστεύει πως σε κάθε περίπτωση, αντί για ποινές θα ήταν μάλλον ορθότερο να αναρωτηθεί το υπουργείο του λόγους για τους οποίους οι επιτυχόντες δεν αποδέχονται το διορισμό και να βρει λύσεις, προκειμένου να τους προσελκύσει, διότι με τέτοιες πρακτικές ελλοχεύει κίνδυνος το Δημόσιο να υποστελεχωθεί περαιτέρω ή να προσλαμβάνει χαμηλότερου επιπέδου εργαζομένους, με οποίο αντίκρισμα θα έχει μια τέτοια εξέλιξη στην ποιότητα των υπηρεσιών.

Μάλλον η αύξηση των αποδοχών, η επιστροφή των δώρων και η αξιοκρατία εντός των οργανισμών, θα οδηγούσε τους υποψήφιους να αποδεχτούν τον διορισμό τους και να μην στρέφονται προς τον ιδιωτικό τομέα. Δυστυχώς, όμως, στην Ελλάδα το μόνο που ξέρουν οι «άρχοντες» είναι οι ποινές και οι αποκλεισμοί.

Είναι δεδομένο πως το Δημόσιο δεν ελκύει, όμως είναι γεγονός πως τα υπουργεία και οι οργανισμοί τοπικής αυτοδιοίκησης χρειάζονται προσωπικό υψηλής εξειδίκευσης για να μπορέσουν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις των πολιτών.

Βέβαια, ενώ οι υποψήφιοι σπεύδουν να καταθέσουν αιτήσεις για τις θέσεις που προκηρύσσονται, ωστόσο όταν φτάνει η ώρα του διορισμού υπολογίζεται ότι ένας στους δύο γυρίζει την πλάτη στο Δημόσιο.

Η αλήθεια είναι ότι πολλοί καταθέτουν πολλαπλές αιτήσεις ελπίζοντας να πετύχουν τη θέση με λίγες ώρες απασχόλησης, άλλοι όταν έρχεται η ώρα του διορισμού έπειτα από ένα χρόνο (το λιγότερο) έχουν βρει δουλειά αλλού, ενώ ειδικότητες όπως αυτές της Πληροφορικής ή των  Μηχανικών προτιμούν την ελεύθερη αγορά, εκτός αν πρόκειται για μητέρα με μικρό παιδί που στοχεύει στις άδειες.

Σε κάθε περίπτωση το δημόσιο δεν ελκύει τους εργαζομένους τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Την ίδια στιγμή, ωστόσο, αρχικά καταθέτουν πολλαπλάσιες αιτήσεις από τις προκηρυχθείσες θέσεις. Η καθυστέρηση στην έκδοση των αποτελεσμάτων οπωσδήποτε παίζει ένα ρόλο, δεδομένου ότι μέσα σε ένα χρόνο αρκετοί μπορεί να έχουν ήδη βρει εργασία.

Από την άλλη, λόγω των χαμηλών μισθών (1.092 μεικτά για εργαζόμενο πανεπιστημιακής εκπαίδευσης, χωρίς να έχει υπολογιστεί το επίδομα παιδιού), χωρίς δώρα, επιδόματα αδείας ή πιθανότητα σημαντικής οικονομικής αναβάθμισης τα επόμενα χρόνια, οπωσδήποτε το Δημόσιο δεν είναι αποτελεί ελκυστική επιλογή για κάποιον που είναι σε θέση να βρει αλλού εργασία.

Η τακτική πάντως του «κάνω αίτηση και βλέπουμε» καθυστερεί τις διαδικασίες και εξοργίζει εκείνους που έχουν ανάγκη πραγματικά μια θέση εργασίας και έχουν κολλήσει στην ουρά.

Δείτε ακόμα: Τι είναι η αίτηση θεραπείας

ΑΣΕΠ: Ποινή αποκλεισμού για μη αποδοχή διορισμού

ΑΣΕΠ: Ποινή αποκλεισμού για μη αποδοχή διορισμού

Η εν λόγω διάταξη έρχεται, διότι όπως είχε αναφέρει ο πρόεδρος του ΑΣΕΠ, Θάνος Παπαϊωάννου, περισσότεροι από 50% των επιτυχόντων και διοριστέων δεν αποδέχονται την θέση τους, κάτι στο οποίο φαίνεται ότι το υπουργείο Εσωτερικών προσπαθεί να διορθώσει με τις προσθήκες στο νομοσχέδιο.

Στο άρθρο 24 του ν. 4765/2021 (Α’ 6), περί των πινάκων διοριστέων/προσληπτέων, προστίθεται παρ. 7 ως εξής:

«7. Οι διοριστέοι των κατηγοριών Π.Ε., Τ.Ε., Δ.Ε. και Υ.Ε. καθώς και Ειδικού Επιστημονικού Προσωπικού που δεν αποδέχονται τον διορισμό τους ή αποδέχονται και δεν προσέρχονται να αναλάβουν υπηρεσία ή παραιτούνται μέσα σε δώδεκα (12) μήνες από την ημερομηνία πρόσληψης ή διορισμού τους, δεν επιτρέπεται να συμμετάσχουν για τρία (3) έτη σε διαδικασίες πλήρωσης θέσεων μόνιμου προσωπικού και προσωπικού με σύμβαση εργασίας Ιδιωτικού Δικαίου Αορίστου Χρόνου των φορέων της παρ. 1 του άρθρου 2, με την επιφύλαξη της παρ. 1 του άρθρου 25».

Δείτε ακόμα: ΦΕΚ διορισμού: Πώς να το βρω;

Avatar of Τάσος Σκλάβος
Ο Τάσος Σκλάβος γεννήθηκε το 1989 στην Αθήνα και μεγάλωσε στην Καλαμάτα. Σπούδασε Πολιτικές Επιστήμες και Δημόσια Διοίκηση, έκανε μεταπτυχιακά στη Διακυβέρνηση και τις Δημόσιες Πολιτικές, ενώ το 2022 αναγορεύτηκε διδάκτωρ Κοινωνιολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου. Είναι δημοσιογράφος, μέλος της ΕΣΗΕΑ και συγγραφέας. Οι συγγραφικές του ανησυχίες εκτείνονται σ’ ένα πολυεπίπεδο πλαίσιο λογοτεχνικών, πολιτικοκοινωνικών και λαογραφικών ζητημάτων. Έργα του: Ένα βιβλίο για τον Οδυσσέα (Ηδυέπεια, 2018) Όταν γνώρισα τα μάτια σου (24γράμματα, 2020) Από του Λάπι έρχομαι (Καμπύλη, 2021) Ο ύστερος Πουλαντζάς και ο δημοκρατικός δρόμος προς τον σοσιαλισμό (Κουκκίδα, 2024)