Είναι μια γνώριμη σκηνή: βγαίνουμε στο κρύο, νιώθουμε το σώμα μας να παγώνει, και βιαζόμαστε να μπούμε στο αυτοκίνητο. Εκκινούμε τον κινητήρα και περιμένουμε υπομονετικά μέχρι να αρχίσει να φυσάει ζεστός αέρας από το σύστημα θέρμανσης, ανακουφίζοντας το παγωμένο μας σώμα.
Μερικοί, μάλιστα, επιλέγουν να αφήσουν το αυτοκίνητο να ζεσταθεί πριν καν επιβιβαστούν. Τρέχουν μέχρι το αυτοκίνητο, εκκινούν τον κινητήρα, ρυθμίζουν τη θέρμανση στο μέγιστο και επιστρέφουν βιαστικά στο σπίτι, περιμένοντας να δημιουργηθεί μια ζεστή και φιλόξενη ατμόσφαιρα στο εσωτερικό. Μόλις εκτιμήσουν ότι η θερμοκρασία είναι ικανοποιητική, επιστρέφουν, επιβιβάζονται και ξεκινούν τη διαδρομή τους.
Δες Ποια μέρα πρέπει να βάζεις βενζίνη στο αυτοκίνητο
Ωστόσο, αυτή η συνήθεια μπορεί να αποδειχθεί επιζήμια για τον κινητήρα του αυτοκινήτου μας. Οι σύγχρονοι κινητήρες είναι σχεδιασμένοι ώστε να θερμαίνονται πιο αποδοτικά όταν βρίσκονται υπό φορτίο, δηλαδή όταν το όχημα κινείται και το γκάζι πατιέται ελαφρά. Αντιθέτως, όταν ο κινητήρας παραμένει στο ρελαντί για πολλή ώρα, η αύξηση της θερμοκρασίας γίνεται με αργό και άνισο τρόπο, προκαλώντας πιθανές δυσλειτουργίες.
Ένα από τα βασικά προβλήματα είναι η ανεπαρκής λίπανση της κυλινδροκεφαλής, γεγονός που μπορεί να οδηγήσει σε αυξημένη φθορά. Επιπλέον, το σύστημα ψεκασμού καυσίμου, το φίλτρο κατακράτησης σωματιδίων και ο ίδιος ο καταλύτης δεν λειτουργούν αποτελεσματικά σε χαμηλές θερμοκρασίες, με αποτέλεσμα να υπολειτουργούν και να επιβαρύνονται μακροπρόθεσμα.
Αυτή η πρακτική, αν υιοθετείται συχνά, αυξάνει την πιθανότητα μηχανικών βλαβών και οδηγεί σε υψηλότερα κόστη συντήρησης. Παράλληλα, συμβάλλει σε αυξημένη κατανάλωση καυσίμου και εκπομπή ρύπων, αντίθετα από ό,τι ίσως πιστεύουμε. Σύμφωνα με σχετικές μετρήσεις, ένας κινητήρας που λειτουργεί στο ρελαντί μπορεί να εκπέμπει έως και 150 γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα (CO₂) ανά λεπτό, επιβαρύνοντας το περιβάλλον χωρίς ουσιαστικό όφελος.
Δείτε Παρκάρισμα: Πως με ένα τρικ θα γίνει …παιχνιδάκι
Η καλύτερη πρακτική, λοιπόν, είναι να ξεκινάμε τη διαδρομή μας λίγα δευτερόλεπτα μετά την εκκίνηση του κινητήρα, οδηγώντας με ήπιες επιταχύνσεις. Με αυτόν τον τρόπο, ο κινητήρας ζεσταίνεται πιο γρήγορα και πιο ομοιόμορφα, μειώνουμε τη φθορά και προστατεύουμε το περιβάλλον από περιττές εκπομπές ρύπων.