...

Τέλος οι δωρεάν χειραποσκευές στα αεροπλάνα – Τι αλλάζει

Τι αλλάζει στις χειραποσκευές σε πτήσεις εντός ΕΕ. Ριζικές αλλαγές και στην πολιτική ακύρωσης ή καθυστέρησης μιας πτήσης.

ΧΕΙΡΑΠΟΣΚΕΥΕΣ, ΑΕΡΟΠΛΑΝΑ

Την Πέμπτη 6 Ιουνίου, οι χώρες-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης ενέκριναν νέο κανονιστικό πλαίσιο που ρυθμίζει τη μεταφορά χειραποσκευών στα αεροπλάνα, σε πτήσεις εντός της ΕΕ, αλλά και γενικότερα τα δικαιώματα των επιβατών απέναντι στις αεροπορικές εταιρείες.

Η νέα ρύθμιση έρχεται να αποσαφηνίσει μια κατάσταση που μέχρι σήμερα προκαλούσε έντονη σύγχυση και ταλαιπωρία στους ταξιδιώτες, καθώς πολλές αεροπορικές εταιρείες – όπως οι Ryanair, EasyJet, Vueling, Norwegian και Volotea – χρέωναν τους επιβάτες για χειραποσκευές, παρά το γεγονός ότι η προηγούμενη νομοθεσία το απαγόρευε.

Το αποτέλεσμα ήταν να επιβληθούν μόνο στην Ισπανία πρόστιμα συνολικού ύψους 179 εκατομμυρίων ευρώ.

Τι προβλέπει ο νέος κανονισμός για τις χειραποσκευές

Σύμφωνα με το νέο καθεστώς, κάθε επιβάτης θα μπορεί να φέρει μαζί του δωρεάν μία και μόνο μικρή προσωπική τσάντα (π.χ. σακίδιο πλάτης ή τσάντα ώμου), η οποία όμως θα πρέπει να πληροί αυστηρά κριτήρια. Συγκεκριμένα, η τσάντα αυτή πρέπει να χωρά κάτω από το μπροστινό κάθισμα και να μην ξεπερνά τις διαστάσεις 40x30x15 εκατοστά.

Οι αεροπορικές εταιρείες από την πλευρά τους υποχρεούνται πλέον να παρέχουν σαφείς και αναλυτικές πληροφορίες στους επιβάτες κατά την κράτηση, σχετικά με τις επιτρεπόμενες διαστάσεις και βάρη των αποσκευών, προκειμένου να αποφεύγονται αιφνιδιαστικές και αδικαιολόγητες χρεώσεις την τελευταία στιγμή.

Ποιους δεν αφορά ο νέος περιορισμός

Ο νέος κανόνας για τις χειραποσκευές δεν θα ισχύει για επιβάτες που ταξιδεύουν με εισιτήρια business class, για κατόχους Golden Cards ή για όσους έχουν επιλέξει να πληρώσουν επιπλέον για αποσκευές κατά την αγορά του εισιτηρίου τους.

Ήδη πολλές αεροπορικές εταιρείες προσαρμόζουν τις πολιτικές τους ενόψει της καλοκαιρινής περιόδου, προσφέροντας εναλλακτικά πακέτα εισιτηρίων με ή χωρίς αποσκευές, με τις αντίστοιχες χρεώσεις. Οι τιμές για τις αποσκευές ποικίλλουν, ξεκινώντας από 15 ευρώ και φτάνοντας έως και τα 60 ευρώ, ανάλογα με το δρομολόγιο και το βάρος, που στις περισσότερες περιπτώσεις αφορά αποσκευές άνω των 8 κιλών.

ΧΕΙΡΑΠΟΣΚΕΥΕΣ, ΑΕΡΟΠΛΑΝΑ

Ενίσχυση των δικαιωμάτων των επιβατών

Η νέα ρύθμιση δεν περιορίζεται μόνο στο θέμα των αποσκευών. Το Συμβούλιο της ΕΕ επιχειρεί ταυτόχρονα να ενισχύσει ουσιαστικά την προστασία των επιβατών, εισάγοντας τόσο νέα δικαιώματα όσο και αυστηρότερες υποχρεώσεις για τις αεροπορικές εταιρείες.

1. Δικαίωμα αλλαγής δρομολογίου

Σε περίπτωση ακύρωσης ή μεγάλης καθυστέρησης μιας πτήσης, οι αεροπορικές εταιρείες υποχρεούνται πλέον να προσφέρουν στους επιβάτες άμεση εναλλακτική λύση για να φτάσουν στον προορισμό τους. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει ακόμα και πτήσεις άλλων αερομεταφορέων ή εναλλακτικά μέσα μεταφοράς. Αν εντός 3 ωρών δεν έχει βρεθεί κατάλληλη εναλλακτική, οι επιβάτες έχουν το δικαίωμα να κανονίσουν μόνοι τους τη μετακίνησή τους και να ζητήσουν επιστροφή εξόδων, έως και 400% του αρχικού εισιτηρίου.

2. Δικαίωμα βοήθειας κατά τη διάρκεια αναμονής

Σε περίπτωση καθυστερήσεων, η εταιρεία οφείλει να παρέχει στους επιβάτες βασικές παροχές, όπως νερό, φαγητό και, αν χρειαστεί, διαμονή. Σε αντίθετη περίπτωση, οι ταξιδιώτες μπορούν να καλύψουν οι ίδιοι τα έξοδα και να ζητήσουν επιστροφή. Επιπλέον, σε καθυστέρηση άνω των 3 ωρών στον αεροδιάδρομο, οι επιβάτες θα πρέπει να αποβιβάζονται υποχρεωτικά.

3. Δικαίωμα αποζημίωσης για καθυστερήσεις και ακυρώσεις

Οι νέοι κανόνες ενισχύουν το πλαίσιο αποζημίωσης για μεγάλες καθυστερήσεις, ακυρώσεις και άρνηση επιβίβασης. Πιο συγκεκριμένα:

Για καθυστερήσεις άνω των 4 ωρών σε πτήσεις εντός ΕΕ, ορίζεται αποζημίωση 300 ευρώ.

Για καθυστερήσεις άνω των 6 ωρών σε διεθνείς πτήσεις μεγαλύτερες των 3.500 χλμ., προβλέπεται αποζημίωση 500 ευρώ.

Οι εταιρείες δεν θα μπορούν πλέον να επικαλούνται «έκτακτες συνθήκες» χωρίς αποδείξεις ότι έλαβαν όλα τα εύλογα μέτρα αποτροπής της διαταραχής.

4. Καταπολέμηση της πολιτικής “no show”

Το Συμβούλιο προτείνει αλλαγές και στον τρόπο που αντιμετωπίζονται οι επιβάτες που δεν επιβιβάζονται στην πρώτη πτήση (π.χ. αναχώρησης) ενός ταξιδιού με επιστροφή. Μέχρι σήμερα, αρκετές εταιρείες αρνούνταν την επιβίβαση στην πτήση επιστροφής. Πλέον, οι επιβάτες θα έχουν δικαίωμα αποζημίωσης σε τέτοιες περιπτώσεις.

Νέες υποχρεώσεις για τις αεροπορικές εταιρείες

Οι εταιρείες θα πρέπει να συμμορφώνονται με σαφέστερους κανόνες ενημέρωσης κατά την κράτηση εισιτηρίων, να παρέχουν έγκαιρη ενημέρωση για δικαιώματα, καθώς και να ανταποκρίνονται εντός συγκεκριμένων προθεσμιών σε παράπονα και αιτήματα.

ΧΕΙΡΑΠΟΣΚΕΥΕΣ

Οι επιβάτες θα έχουν πλέον προθεσμία 6 μηνών για την υποβολή καταγγελίας.

Οι αεροπορικές εταιρείες υποχρεούνται να απαντούν εντός 14 ημερών, είτε καταβάλλοντας αποζημίωση είτε παρέχοντας τεκμηριωμένη απόρριψη του αιτήματος.

Τι ακολουθεί

Η πρόταση του Συμβουλίου θα προωθηθεί προς συζήτηση και έγκριση από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Το Κοινοβούλιο έχει τη δυνατότητα να την αποδεχθεί, να προτείνει τροποποιήσεις ή να την απορρίψει συνολικά.

Οι νέες ρυθμίσεις αναμένεται να έχουν άμεσο αντίκτυπο στην εμπειρία των επιβατών, ενισχύοντας τη διαφάνεια, την ασφάλεια δικαίου και την προστασία τους απέναντι σε καταχρηστικές πρακτικές των εταιρειών.

Avatar of Newsroom E-Howto
Ολα όσα πρέπει να ξέρεις στο Ελληνικό internet