Τεκμήρια αυτοκινήτων: Τι αλλάζει από το 2026

Τεκμήρια αυτοκινήτων: Τι αλλάζει από το 2026 και πώς επηρεάζεται η αγορά

Τέλη κυκλοφορίας 2026: Τι θα πληρώσουμε - Πότε ανεβαίνουν στο Taxisnet

Από το νέο έτος, αλλάζει ο τρόπος υπολογισμού για τα τεκμήρια αυτοκινήτων, τα οποία έχουν ταξινομηθεί μετά την 1η Νοεμβρίου 2010, προκαλώντας νέες τάσεις στην αγορά του αυτοκινήτου.

Με αυτήν την αλλαγή, το τεκμήριο δεν θα καθορίζεται πλέον από τα κυβικά του αυτοκινήτου, αλλά από τις εκπομπές CO2, σε ευθυγράμμιση με τον τρόπο που ήδη καθορίζονται τα τέλη κυκλοφορίας.

Δείτε ακόμα: Γιατί ΔΕΝ πρέπει να ρίχνουμε νερό βρύσης στο αυτοκίνητο

Τεκμήρια αυτοκινήτων: Τι αλλάζει από το 2026

Τεκμήρια αυτοκινήτων: Τι αλλάζει από το 2026

Η μετάβαση σε κριτήριο εκπομπών εισάγει κλιμακωτή χρέωση ανά γραμμάριο CO2, με τέσσερις ζώνες που καλύπτουν χαμηλές έως υψηλές εκπομπές. Όσο χαμηλότερες είναι οι εκπομπές, τόσο μικρότερο το τεκμήριο.

Έτσι, νεότερα ή αποδοτικότερα μοντέλα ενδέχεται να δουν ουσιαστική μείωση στη λεγόμενη αντικειμενική δαπάνη διαβίωσης του ιδιοκτήτη τους, σε σχέση με το ισχύον σύστημα που τιμωρεί εξίσου οχήματα με ίδιους κυβισμούς αλλά πολύ διαφορετικές επιδόσεις ρύπων.

Η ρύθμιση αφορά κυρίως οχήματα που είναι άνω της δεκαετίας σε ηλικία, αλλά και πιο φρέσκιες ταξινομήσεις, όπου οι προδιαγραφές ρύπων είναι συνήθως χαμηλότερες. Παράλληλα, τα παλαιότερα αυτοκίνητα με υψηλές εκπομπές παραμένουν εκτεθειμένα σε μεγαλύτερες επιβαρύνσεις, ακόμη κι αν έχουν μικρό κυβισμό.

Για τα υβριδικά, η κλίμακα εκπομπών λειτουργεί ευνοϊκά λόγω της χαμηλότερης κατανάλωσης και των περιορισμένων ρύπων, γεγονός που συμπιέζει αισθητά το τεκμήριο. Στα αμιγώς ηλεκτρικά, διατηρείται μηδενικό τεκμήριο για οχήματα με τιμή έως 50.000 ευρώ, ενώ για ακριβότερα μοντέλα το τεκμήριο περιορίζεται σε σημαντικά χαμηλότερο επίπεδο σε σχέση με σήμερα. Το σχήμα αυτό κλειδώνει ένα προβάδισμα κόστους χρήσης για την ηλεκτροκίνηση, χωρίς όμως να αφήνει εκτός τις μεσαίες κατηγορίες.

Δείτε ακόμα: Πώς να καθαρίσεις τον «νεροχύτη» του αυτοκινήτου πριν τις βροχές

Τεκμήρια αυτοκινήτων: Τι αλλάζει από το 2026

Η αλλαγή επηρεάζει την ζήτηση καθώς μοντέλα με επαρκή ισχύ αλλά καλύτερη ενεργειακή απόδοση καθίστανται φορολογικά πιο ελκυστικά, ενώ ορισμένες κατηγορίες που επιβαρύνονταν από το παλιό σύστημα ενδέχεται να ανακτήσουν ξανά μερίδιο στην αγορά.

Η σύνδεση τεκμηρίων με CO2 θεωρείται πιο δίκαιη και πιο κοντά στις ευρωπαϊκές πρακτικές.

Ωστόσο, όσοι σχεδιάζουν αγορά ή αντικατάσταση οχήματος θα πρέπει να κοιτάζουν πλέον προσεκτικά τα επίσημα γραμμάρια CO2 του μοντέλου που τους ενδιαφέρει και όχι μόνο τα κυβικά.

Η τρέχουσα τιμή πώλησης, η ύπαρξη υβριδικής τεχνολογίας και το αν η έκδοση εμπίπτει στο όριο για μηδενικό ή μειωμένο τεκμήριο στην ηλεκτροκίνηση, θα καθορίζουν το πραγματικό ετήσιο κόστος χρήσης πολύ περισσότερο απ’ ό,τι στο παρελθόν.

Δείτε ακόμα: Πώς να χρησιμοποιήσεις σωστά το αρωματικό δέντρο του αυτοκίνητο – Έτσι θα κρατήσει 2 μήνες!

Μιχάλης Σκλάβος
Ο Μιχάλης Σκλάβος (Mike) είναι Τεχνικός Δικτύων, IT και Ιδρυτής της Slave IT Solutions (slave.gr), με πλούσια εμπειρία σε όλους τους κλάδους των νέων τεχνολογιών.Εξειδίκευση & Εμπειρία:Η τεχνογνωσία του εκτείνεται από Δίκτυα, Internet και Υπολογιστές μέχρι στήσιμο Ιστοσελίδων (WordPress), Ηλεκτρονικά και Αυτοματισμούς.Στο E-HowTo μετατρέπει τη γνώση του σε πρακτικούς οδηγούς για γενικά θέματα τεχνολογίας και DIY Τεχνικών Λύσεων (how-to's) για το σπίτι και το γραφείο.Παρέχει λύσεις σε κάθε ερώτημα τεχνικής φύσεως, διασφαλίζοντας ότι οι οδηγοί είναι ασφαλείς, εφαρμόσιμοι και τεχνικά ακριβείς.Αυθεντία (Trust):Η άμεση σύνδεσή του με την Slave IT Solutions και η καθημερινή του εργασία ως τεχνικός δικτύων και ιστοσελίδων αποτελούν την ισχυρότερη απόδειξη Επαγγελματικής Εμπειρίας (Experience) και Αξιοπιστίας (Trust).