...

Πότε περνάω ΚΤΕΟ το αυτοκίνητο και η πρόταση για έλεγχο κάθε χρόνο

Πότε πρέπει να περάσω το αυτοκίνητο ΚΤΕΟ; Σίγουρα έχουμε αναρρωτηθεί αρκετές φορές. Το e-howto σας έχει την απάντηση

ΚΤΕΟ, ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

Η υποχρέωση ΚΤΕΟ για όλα τα επιβατικά και δίκυκλα οχήματα ξεκινάει 4 χρόνια μετά την αγορά τους ως καινούργια, δηλαδή 4 χρόνια από την ημερομηνία πρώτης κυκλοφορίας τους (πεδίο 4 στην άδεια κυκλοφορίας για οχήματα που ταξινομήθηκαν πρώτη φορά στην Ελλάδα).

Παράδειγμα, αν ένα όχημα πήρε άδεια κυκλοφορίας και κυκλοφόρησε πρώτη φορά ως καινούργιο στις 10/2/2021 θα πρέπει να περάσει ΚΤΕΟ μέχρι τις 10/2/2025.

Δείτε εδώ ΚΤΕΟ: Πόσο είναι το πρόστιμο;

ΚΤΕΟ, ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

Στην ημερομηνία αυτήν δίνεται από το υπουργείο και μια βδομάδα χάριτος οπότε για να θεωρείται το παραπάνω όχημα εμπρόθεσμο και να μην πληρώσει πρόστιμο θα πρέπει να περάσει ΚΤΕΟ μέχρι και τις 17/2/2025. Το ίδιο ισχύει και για τα φορτηγά οχήματα με μικτό βάρος έως 3,5 τόνους. Για τα επιβατικά δημοσίας χρήσης (ΤΑΞΙ), για τα φορτηγά άνω των 3,5 τόνων οχήματα και για τα λεωφορεία, η υποχρέωση του ΚΤΕΟ ξεκινάει ένα χρόνο μετά την ημερομηνία 1ης κυκλοφορίας τους. Η βδομάδα χάριτος ισχύει και για αυτές τις κατηγορίες οχημάτων.

Τι ισχύει μετά την πρώτη φορά

Έπειτα από την πρώτη φορά που θα περάσει κάποιο όχημα ΚΤΕΟ ακολουθεί την λεγόμενη περιοδικότητα που αναγράφεται στο χαρτί του ΚΤΕΟ. Αυτή ορίζεται σε 2 χρόνια για τα επιβατικά, για τα δίκυκλα και φορτηγά έως 3,5 τόνους μικτό βάρος οχήματα και σε 1 χρόνο για τα επιβατικά δημοσίας χρήσης (ΤΑΞΙ), για τα φορτηγά άνω των 3,5 τόνων μικτό βάρος και για τα λεωφορεία.

Προσοχή να μην περάσετε την οριζόμενη από την νομοθεσία ημερομηνία ελέγχου, είτε αρχική είτε περιοδική, διότι μετά από αυτήν θα κληθείτε να πληρώσετε πρόστιμο το οποίο ανάλογα την κατηγορία οχήματος και το χρονικό όριο της καθυστέρησης, μπορεί να ξεπεράσει και τα 100 ευρώ. Επίσης κινδυνεύετε και από το πρόστιμο της τροχαίας σε οποιονδήποτε τυχαίο έλεγχο στο δρόμο αλλά ακόμα και για την μη ασφαλιστική κάλυψη του οχήματός σας.

Ενώ ο έλεγχος ΚΤΕΟ ορίζεται στα 4 χρόνια μετά την 1η κυκλοφορία του οχήματος ή στον 1 χρόνο για τα ΤΑΞΙ, τα φορτηγά άνω των 3,5 τόνων και τα λεωφορεία, ο έλεγχος των καυσαερίων και η έκδοση της Κάρτας Ελέγχου Καυσαερίων θα πρέπει να πραγματοποιείται 1 χρόνο μετά την ημερομηνία της 1ης άδειας κυκλοφορίας των επιβατικών και φορτηγών έως 3,5 τόνους, με ανανέωση κάθε χρόνο και μετά από 6 μήνες για τις υπόλοιπες κατηγορίες οχημάτων με ανανέωση κάθε 6 μήνες. Τα δίκυκλα εξαιρούνται της έκδοσης Κάρτας Καυσαερίων.

Πρόταση για ΚΤΕΟ κάθε χρόνο

Οι αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας των ΚΤΕΟ βρίσκονται υπό εξέταση, καθώς η μέση ηλικία των αυτοκινήτων που κυκλοφορούν στην Ελλάδα και σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες έχει αυξηθεί σημαντικά, ξεπερνώντας τα 15 έτη. Στην Ελλάδα, ο μέσος όρος ηλικίας των οχημάτων ανέρχεται σε 17,3 έτη, ενώ στη Γερμανία έχει φτάσει πλέον σε διψήφιο αριθμό, πάνω από 10 έτη, έναντι 8,1 ετών το 2010.

Δείτε εδώ Πρόστιμα για ανασφάλιστα οχήματα, απλήρωτα τέλη κυκλοφορίας και ΚΤΕΟ

ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ, ΚΤΕΟ

Η κατάσταση αυτή έχει προκαλέσει αντιδράσεις από οργανισμούς όπως ο TUV SUD στη Γερμανία, ο οποίος προτείνει ετήσιο τεχνικό έλεγχο για αυτοκίνητα άνω των 10 ετών, αντί για κάθε δύο χρόνια όπως ισχύει σήμερα. Ο στόχος είναι να μειωθεί ο κίνδυνος ατυχημάτων που προκαλούνται από μηχανικές βλάβες λόγω παλαιότητας. Ωστόσο, η πρόταση έχει ήδη συναντήσει αντιδράσεις. Η Automobilclub von Deutschland (AvD) δήλωσε ότι τα ατυχήματα που σχετίζονται με τη γήρανση των οχημάτων παραμένουν χαμηλά εδώ και χρόνια.

Παράλληλα, η τακτικότερη επιθεώρηση από τα ΚΤΕΟ δεν αντιμετωπίζει τη ρίζα του προβλήματος, δηλαδή την ανανέωση του στόλου των αυτοκινήτων, καθώς δεν παρέχει κίνητρα για την αγορά νέων οχημάτων. Επιπλέον, υπάρχει ανησυχία ότι οι ιδιοκτήτες παλαιών αυτοκινήτων θα επιβαρυνθούν οικονομικά, χωρίς αυτό να οδηγήσει απαραίτητα στην απόσυρση ή αντικατάσταση των οχημάτων τους.

Στην Ελλάδα, οι ειδικοί τονίζουν την ανάγκη για ανασχεδιασμό του πλαισίου τεχνικών ελέγχων, δεδομένου ότι κυκλοφορούν πολλοί επικίνδυνοι οχήματα στους δρόμους. Ωστόσο, παραμένει ασαφές κατά πόσο τέτοιες αλλαγές θα είναι αποτελεσματικές χωρίς συνδυαστικά μέτρα για την προώθηση της ανανέωσης του στόλου.