Πώς το Duolingo βγάζει μισό δισ. δολάρια τον χρόνο χωρίς να πληρώνει κανείς

Πώς το Duolingo βγάζει μισό δισ. δολάρια τον χρόνο χωρίς να πληρώνει κανείς

Εκ των 34 εκατομμυρίων καθημερινών χρηστών του Duolingo μόλις το 8.6% πληρώνει συνδρομή. Παρ’ όλα αυτά η εφαρμογή έχει ετήσια έσοδα άνω του μισού δισεκατομμυρίου.

Κατά πάσα πιθανότητα έχεις κατεβάσει στο κινητό σου την εφαρμογή που έχει εκτιμηθεί στα 7.700.000.000 δολάρια και βγάζει 531.000.000 δολάρια το χρόνο, μολονότι μόλις το 8.6% των χρηστών έχει συνδρομή. Εν τω μεταξύ, ποσοστό μικρότερο του 8% των εσόδων προκύπτει από διαφημίσεις.

Καλώς ήλθατε στον μαγικό κόσμο του Duolingo, των 34.000.000 καθημερινών πελατών, εκ των οποίων πολλοί έχουν κλείσει μια δεκαετία παρέα με το εκ των κορυφαίων εκπαιδευτικών app που μαθαίνεις μια από τις 34 γλώσσες που προσφέρει ή δοκιμάζεις τις γνώσεις σου σε όποια έχει ήδη διδαχθεί.

Η Wall Street Journal έκανε τα οικονομικά της εφαρμογής που κάνει τις ξένες γλώσσες -κυριολεκτικά- παιχνίδι: παρακινεί τους χρήστες με πόντους και ανταμοιβές να περνούν χρόνο στην εφαρμογή που προωθεί σύντομα, καθημερινά μαθήματα για συνεχή εξάσκηση.

How Duolingo Turned a Free Language App Into a $7.7B Business | WSJ The Economics Of

Οι δημιουργοί της λένε πως το διασκεδαστικό μέρος της εκμάθησης είναι ο λόγος που έχουν εκατομμύρια χρήστες κάθε μέρα.

Όπως λέει ο Luis Von Ahn, CEO και συνιδρυτής του Duolingo το τρίπτυχο της επιτυχίας ήταν πως αυτό που έφτιαξαν ήταν καινοτόμο, δωρεάν και διασκεδαστικό.

«Θέλαμε να είναι ένας δωρεάν τρόπος για να μπορεί να μάθει κάποιος γλώσσες, ωστόσο το 2017 ένα από τα νέα μέλη του ΔΣ που μόλις είχε επενδύσει σε εμάς, επέμενε ότι έπρεπε να βγάλουμε και χρήματα». Έτσι μπήκαν οι διαφημίσεις και οι συνδρομές (10 δολάρια το μήνα). Το Σεπτέμβριο του 2021 η εταιρεία μπήκε στο χρηματιστήριο και κατά την πανδημία έκανε θραύση.

Οι συνδρομές ωστόσο, παρέμειναν χαμηλές, με τους δημιουργούς να καταφεύγουν σε άλλες τακτικές.

Τα μηνύματα που σου στέλνει είναι κομμένα και ραμμένα πάνω σου

Ο Von Ahn εξηγεί ότι «όταν κάποιος χρησιμοποιεί την εφαρμογή, μετράμε για πόσο χρονικό διάστημα τη χρησιμοποιεί, αν επιστρέφει την επομένη κλπ. και επικεντρώνουμε στο να τους κάνουμε να γυρίσουν. Το αν και πότε θα στείλουμε ειδοποίηση και το τι θα λέμε σε αυτήν, αν θα κάνουμε πιο εύκολα ή πιο δύσκολα τα μαθήματα, πιο σύντομα ή πιο μεγάλα σε διάρκεια, είναι πράγματα με τα οποία ασχολούμαστε πάρα πολύ. Κάθε απόφαση που παίρνουμε είναι προϊόν πολλής δουλειάς».

Δεν λαμβάνουμε όλοι τις ίδιες ειδοποιήσεις. Αποφασίζει για το περιεχόμενο η τεχνητή νοημοσύνη, ανάλογα με το τι φαίνεται να λειτουργεί για τον καθένα ξεχωριστά. Η εταιρεία έχει δημιουργήσει έναν bandit αλγόριθμο. Η έμπνευση είναι ο κουλοχέρης (αγγλικά, one armed bandit) των καζίνο.

Φανταστείτε μια σειρά από κουλοχέρηδες που ‘βγάζουν’ ειδοποιήσεις, οι οποίοι δοκιμάζονται πολλές φορές ώστε να διαπιστωθεί ποιο μήνυμα (τα γράφουν άνθρωποι με χιούμορ, αλλά και η ΑΙ) έχει το καλύτερο αποτέλεσμα. Με περιορισμένες πληροφορίες ο αλγόριθμος παίρνει την τελική απόφαση για αυτό που εμφανίζεται στην οθόνη του κινητού.

Να σημειωθεί βέβαια, πως οι χρήστες κάνουν 13 δισεκατομμύρια ασκήσεις κάθε εβδομάδα, άρα δίνουν πολλή πληροφορία στο ‘μηχάνημα’ που προσωποποιεί την εμπειρία.

Η εξαίρεση στον κανόνα των προσωποποιημένων μηνυμάτων

Υπάρχει μια ειδοποίηση που αποδείχθηκε πως πιάνει για τους περισσότερους. Αναφέρει «οι ειδοποιήσεις δεν φαίνεται να λειτουργούν, οπότε θα τις σταματήσουμε για τώρα».

Όπως λέει ο CEO «φάνηκε πως αυτό το μήνυμα έκανε πολλούς ανθρώπους να επιστρέψουν, γιατί ένιωθαν ενοχές. Σαν να τους λέει η μητέρα τους πως θα σταματήσει να κάνει κάτι, εξαιτίας της συμπεριφοράς τους».

Kάτι άλλο που κάνει η Duolingo είναι AB testing. Ουσιαστικά πρόκειται για πείραμα κατά το οποίο δύο ή περισσότερες παραλλαγές μιας σελίδας εμφανίζονται τυχαία στους χρήστες. Χρησιμοποιείται στατιστική ανάλυση για να προσδιοριστεί ποια παραλλαγή έχει καλύτερη απόδοση, για έναν δεδομένο στόχο μετατροπής.

«Πρέπει να έχουμε κάνει περισσότερα από 10.000 AB test έως τώρα» εξηγεί ο Von Ahn, «είναι ο τρόπος που έχουμε για να αυξήσουμε τους συνδρομητές, να χρησιμοποιήσουν περισσότεροι την εφαρμογή, για να την προτείνουν περισσότεροι σε άλλους. Χωρίς αυτά, δεν θα ήμασταν επιτυχημένη επιχείρηση».

Γιατί δεν αυξάνονται οι συνδρομητές

Παρ’ ότι επιχειρούνται διάφορες μέθοδοι ώστε να δώσουμε όσοι χρησιμοποιούμε το app περισσότερες πληροφορίες και τελικά, ασχολούμαστε περισσότερο με την εφαρμογή γιατί μόνο το 8% έχει συνδρομή;

Μολονότι έχει 12 φορές περισσότερα downloads από τον άμεσο ανταγωνισμό, τα κέρδη είναι μόνο 3 φορές περισσότερα.

«Κάνοντας συγκεκριμένα πράγματα, μπορούμε αύριο να αυξήσουμε κατακόρυφα τους συνδρομητές. Για παράδειγμα, τώρα έχουμε μια διαφήμιση στο τέλος του μαθήματος. Μπορούμε να βάλουμε 5. Υπάρχουν τρόποι να ωθήσουμε τους χρήστες να πληρώσουν συνδρομή και ομολογουμένως θα έχουμε ένα απίστευτο τετράμηνο σε κέρδη. Παρ’ όλα αυτά, αυτό θα σταματούσε την ανάπτυξη μας».

Τι να περιμένεις από το Duolingo

Γι’ αυτό οι καθ’ ύλην αρμόδιοι εξερευνούν άλλους τρόπους, όπως είναι ο Max, υπηρεσία που υποστηρίζεται από τεχνητή νοημοσύνη και μπορεί να εξηγεί τι κάναμε λάθος σε μια απάντηση. Θα κοστίζει 13 δολάρια το μήνα και όσοι τα δίνουν, θα μπορούν και να κάνουν practice στη γλώσσα που μαθαίνουν.

«Ρωτήσαμε τους συνδρομητές αν θα χρησιμοποιούσαν ένα κουμπί που θα εμφάνιζε απέναντι τους έναν άλλον άνθρωπο με τον οποίον θα έκαναν πρακτική στη γλώσσα που επιθυμούν. Μας απάντησαν ναι. Ρωτήσαμε αν θα πλήρωναν για αυτό. Είπαν σίγουρα. Όταν τους ρωτήσαμε αν θέλουν να το κάνουν τώρα -την συγκεκριμένη χρονική στιγμή- μας απάντησαν όχι τώρα» ενημερώνει ο Von Ahn, πριν καταλήξει στο εξής:

«Αυτό που λατρεύω με την τεχνητή νοημοσύνη είναι πως επιτρέπει στους ανθρώπους να νιώθουν πως δεν τους κρίνουν. Αν και στην ουσία τους κρίνουν, αλλά ποιος νοιάζεται. Είναι ΑΙ. Όχι ένας άλλος άνθρωπος».

Avatar of Κωνσταντίνος Καράπαπας
Ο Κωνσταντίνος Καράπαπας γεννήθηκε το 1984 στην Θεσσαλονίκη και ζει μόνιμα στην Καλαμάτα. Σπούδασε πληροφορική και τηλεπικοινωνίες στο ΤΕΙ Λάρισας. Από το 2007 ασχολείται με την κατασκευή ιστοσελίδων και το SEO. Υπήρξε ιδιοκτήτης και δημιουργός του επιτυχημένου ενημερωτικού μέσου Dnews (dikaiologitika.gr) από όπου το 2023 αποχώρησε. Είναι διευθυντής του Pelop.gr , του ενημερωτικού website της ιστορικής εφημερίδας ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ. Στο e-howto.gr έχει αναλάβει να μας ενημερώνει για θέματα τεχνολογίας και όχι μονο.