Κατώτατος μισθός: Πώς θα καθορίζεται από εδώ και πέρα

Όλες οι αλλαγές που έρχονται

Περιεχόμενα

Σύμφωνα με το πόρισμα της επιτροπής εμπειρογνωμόνων με τρεις διαφορετικούς τρόπους θα αποφασίζεται ο κατώτατος μισθός στον ιδιωτικό τομέα, μαζί και του εισαγωγικού στο δημόσιο (ο οποίος πλέον θα εξισώνεται με τον κατώτατο) σε αντίστοιχα τρία χρονικά διαστήματα.

Κατώτατος μισθός: Πώς θα καθορίζεται από εδώ και πέρα

Αρχικά, έως τον Μάιο του 2025, θα ισχύσει το υφιστάμενο πλαίσιο καθορισμού του κατώτατου μισθού μετά από διαβούλευση με τους κοινωνικούς εταίρους και επιστημονικούς φορείς, σύμφωνα με το πόρισμα.

Κατά δεύτερον από τον Ιούνιο του 2025 έως και το Δεκέμβριο του 2027 ο κατώτατος μισθός θα καθοριτεί, σύμφωνα με τις συστάσεις της επιτροπής, με τη χρήση νέου μαθηματικού τύπου. Στο προτεινόμενο σύστημα ο καθορισμός και η αναπροσαρμογή του νομοθετημένου κατώτατου μισθού και ημερομισθίου γίνεται αυτόματα, με βάση συντελεστή που προκύπτει από το άθροισμα

α) του ετήσιου ποσοστού μεταβολής του δείκτη τιμών καταναλωτή μεταξύ της 1ης Ιουλίου του προηγούμενου έτους και της 30ης Ιουνίου του τρέχοντος για το χαμηλότερο 20% της εισοδηματικής κατανομής των νοικοκυριών και

β) του ημίσεως του ετήσιου ποσοστού μεταβολής της αγοραστικής δύναμης του γενικού δείκτη μισθών κατά την ίδια χρονική περίοδο. Δηλαδή η Επιτροπή προτείνει η αυτόματη αναπροσαρμογή του κατώτατου μισθού να λαμβάνει υπόψιν και τον πληθωρισμό και την αύξηση της παραγωγικότητας της οικονομίας.

Κατά τρίτον, μετά τον Ιανουάριο του 2028, εκτός από το παραπάνω νέο μαθηματικό τύπο θα τεθούν και ρήτρες παρέκκλισης και συγκεκριμένα μη αναπροσαρμογής του, δηλαδή μη αύξησης του. Οι ρήτρες αυτές θα ισχύουν διαζευκτικά και όχι απαραίτητα σωρευτικά.

Δείτε ακόμα: Επίδομα γέννησης: Πότε γίνονται οι πληρωμές

Οι βασικές προτάσεις του πορίσματος της επιτροπής εμπειρογνωμόνων:

Δημόσιος τομέας

α) Ότι η Οδηγία εφαρμόζεται και στον δημόσιο τομέα και πρέπει να διασφαλίζεται ότι οι απασχολούμενοι σε αυτόν έχουν επαρκείς μισθούς και ημερομίσθια για την αξιοπρεπή τους διαβίωση.

β) Ότι δεν προβλέπεται νομοθετημένος κατώτατος μισθός και νομοθετημένο κατώτατο ημερομίσθιο, όπως προβλέπεται στον ιδιωτικό τομέα.

γ) Ότι ο δημόσιος τομέας έχει ιδιαιτερότητες σε σχέση με τον ιδιωτικό τομέα και ενδεικτικά, η σχέση των δημοσίων υπαλλήλων με το Δημόσιο είναι έννομη σχέση δημοσίου δικαίου, οι δημόσιοι υπάλληλοι είναι μόνιμοι ενώ οι αποδοχές τους καθορίζονται με νόμο, τα μισθολογικά θέματα δεν αποτελούν αντικείμενο συλλογικών διαπραγματεύσεων κ.λπ

Με αυτά τα δεδομένα προτείνεται η θέσπιση ρύθμισης σύμφωνα με την οποία οι αποδοχές πλήρους απασχόλησης των απασχολουμένων στον δημόσιο τομέα να μην υπολείπονται του νομοθετημένου κατώτατου μισθού και του νομοθετημένου κατώτατου ημερομισθίου. Αν υπάρχει διαφορά, αυτή να καταβάλλεται ως αμοιβή εξομάλυνσης.

Με την προτεινόμενη ρύθμιση επιτυγχάνεται η ορθή ενσωμάτωση της Οδηγίας και ταυτόχρονα η διατήρηση του ιδιαίτερου καθεστώτος των απασχολουμένων στον δημόσιο τομέα.

Ιδιωτικός τομέας

Σχετικά με τον νομοθετημένο κατώτατο μισθό και το νομοθετημένο κατώτατο ημερομίσθιο, η Οδηγία προβλέπει δυνατότητα των κρατών μελών για εισαγωγή συστήματος αυτόματης αναπροσαρμογής του κατώτατου μισθού και ημερομισθίου.

Προτείνεται η σταδιακή μετάβαση σε σύστημα αυτόματου καθορισμού – αναπροσαρμογής του κατώτατου νομοθετημένου μισθού και του κατώτατου νομοθετημένου ημερομισθίου.

Ειδικότερα, η αυτόματη αναπροσαρμογή προτείνεται με βάση συντελεστή που προκύπτει από το άθροισμα

α) του ετήσιου ποσοστού μεταβολής του δείκτη τιμών καταναλωτή μεταξύ της 1ης Ιουλίου του προηγούμενου έτους και της 30ης Ιουνίου του τρέχοντος για το χαμηλότερο 20% της εισοδηματικής κατανομής των νοικοκυριών και

β) του ημίσεως του ετήσιου ποσοστού μεταβολής της αγοραστικής δύναμης του γενικού δείκτη μισθών κατά την ίδια χρονική περίοδο. Αν ο συντελεστής αυτός οδηγεί σε μείωση του νομοθετημένου κατώτατου μισθού ή του νομοθετημένου κατώτατου ημερομισθίου, δεν γίνεται αναπροσαρμογή.

Δείτε ακόμα: Τα άχαστα tips για να μπεις στο Δημόσιο

Exit mobile version