Το τοπίο στους μόνιμους διορισμούς των εκπαιδευτικών μεταβάλλεται σταθερά την τελευταία πενταετία, με συνεχείς νομοθετικές παρεμβάσεις, ερμηνευτικές εγκυκλίους και δικαστικές αποφάσεις σχετικά με τους μόνιμους και τους αναπληρωτές καθώς και τις προϋποθέσεις για τους διορισμούς.
Ένα από τα πιο πολυσυζητημένα ζητήματα αφορά τους εκπαιδευτικούς της ιδιωτικής εκπαίδευσης και κατά πόσο η προϋπηρεσία τους μπορεί να «μετρήσει» ώστε να οδηγήσει σε μόνιμο διορισμό στο Δημόσιο.
Η νέα πραγματικότητα, βάσει του ν. 5166/2024, είναι ξεκάθαρη: αν κάποιος εκπαιδευτικός δεν έχει υπηρετήσει ως αναπληρωτής ή ωρομίσθιος στο Δημόσιο τουλάχιστον για δύο σχολικά έτη, δεν μπορεί να διοριστεί, ανεξαρτήτως της προϋπηρεσίας του στον ιδιωτικό τομέα.
Ας δούμε αναλυτικά τι προβλέπει η νομοθεσία και ποια ΦΕΚ αποτελούν τη βάση της παραπάνω ρύθμισης.

Τι προβλέπει ο Νόμος 5166/2024 – ΦΕΚ Α’ 206/18‑12‑2024
Ο νόμος 5166/2024, και συγκεκριμένα το άρθρο 70, εισάγει δύο σημαντικές αλλαγές στο πλαίσιο των διορισμών των εκπαιδευτικών:
Αναγνώριση προϋπηρεσίας στην ιδιωτική εκπαίδευση με συντελεστή 0,90
Η προϋπηρεσία σε ιδιωτικά σχολεία μπορεί να ληφθεί υπόψη για διορισμό, όμως όχι στο ίδιο επίπεδο με την προϋπηρεσία στο Δημόσιο. Συγκεκριμένα, για κάθε μήνα ιδιωτικής προϋπηρεσίας χορηγούνται 0,90 μόρια, με ανώτατο όριο τους 120 μήνες.
Αυτή η μοριοδότηση δίνει ένα σχετικό «βάρος» στην ιδιωτική εμπειρία, αλλά την υποβαθμίζει σε σχέση με την αντίστοιχη δημόσια.
Απαραίτητη προϋπόθεση η υπηρεσία στο Δημόσιο (ως αναπληρωτής ή ωρομίσθιος)
Κρίσιμο σημείο του άρθρου είναι ότι μόνο οι υποψήφιοι που έχουν τουλάχιστον δύο πλήρη διδακτικά έτη υπηρεσίας ως αναπληρωτές ή ωρομίσθιοι σε δημόσιο σχολείο μπορούν να διοριστούν.
Αυτό αποκλείει από τον διορισμό εκατοντάδες (αν όχι χιλιάδες) υποψήφιους με μακρόχρονη προϋπηρεσία στην ιδιωτική εκπαίδευση, οι οποίοι όμως δεν έχουν «περάσει» από το Δημόσιο με σύμβαση αναπληρωτή ή ωρομισθίου.
Νομική βάση και ΣτΕ: Αλλαγή πλεύσης μετά τις αποφάσεις 1251/2024 & 1252/2024
Ο νόμος 5166/2024 διορθώνει ουσιαστικά την προηγούμενη συνταγματικά προβληματική ρύθμιση του ν. 4589/2019 (ΦΕΚ Α’ 13), σύμφωνα με τον οποίο η προϋπηρεσία σε ιδιωτικά σχολεία δεν μοριοδοτούνταν καθόλου, εκτός από συγκεκριμένες εξαιρέσεις (απόλυση λόγω κατάργησης, καταγγελία κ.λπ.).
Ωστόσο, αυτή η διάταξη του 4589/2019 κρίθηκε αντισυνταγματική από το Συμβούλιο της Επικρατείας με τις αποφάσεις 1251/2024 και 1252/2024. Το ΣτΕ έκρινε ότι η πλήρης απουσία αναγνώρισης της ιδιωτικής προϋπηρεσίας προσβάλλει την αρχή της ισότητας και παραβλέπει την ουσιαστική συνάφεια του επαγγελματικού αντικειμένου.
Έτσι, ο ν. 5166/2024 ήρθε να καλύψει το κενό, αναγνωρίζοντας την ιδιωτική εμπειρία με μείωση στη μοριοδότησή της, αλλά παράλληλα επιβάλλει σαφή όριο και προϋπόθεση για μόνιμο διορισμό την ύπαρξη προϋπηρεσίας σε δημόσιο σχολείο.
Δες εδώ πώς γίνεται η δήλωση περιοχών των εκπαιδευτικών στον ΟΠΣΥΔ

Ποιοι τελικά μένουν εκτός διορισμών;
Με βάση τα παραπάνω, δεν μπορούν να διοριστούν οι ακόλουθες κατηγορίες εκπαιδευτικών, ακόμα και αν έχουν υψηλή μοριοδότηση από την ιδιωτική εκπαίδευση:
Όσοι δεν έχουν υπηρετήσει τουλάχιστον δύο διδακτικά έτη σε δημόσιο σχολείο ως αναπληρωτές ή ωρομίσθιοι.
Όσοι δεν καταφέρουν να διοριστούν ως αναπληρωτές εντός των επόμενων χρόνων για να “θεμελιώσουν” το δικαίωμα μόνιμου διορισμού.
Η προσπάθεια εξορθολογισμού του συστήματος προσλήψεων στην εκπαίδευση με τον ν. 5166/2024 φέρνει μαζί της μια σαφή αλλαγή φιλοσοφίας: η ιδιωτική εμπειρία αναγνωρίζεται, αλλά με φειδώ, και ο μόνιμος διορισμός στο Δημόσιο περνάει αποκλειστικά μέσα από τη δημόσια υπηρεσία. Για τους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς, αυτό συνεπάγεται την ανάγκη άμεσης αναζήτησης θέσεων αναπληρωτών ή ωρομισθίων ώστε να μην αποκλειστούν από τους μελλοντικούς πίνακες διορισμών.
Η νομοθεσία πλέον προσδιορίζει σαφώς τον δρόμο προς τον διορισμό. Η διαδρομή, όμως, παραμένει σύνθετη και γεμάτη προκλήσεις.
Δες εδώ τι ισχύει με την γονική άδεια την ημέρα του Αγιασμού στα σχολεία













