Η λογοθεραπεία είναι μια επιστήμη που ασχολείται με τη διάγνωση, την αξιολόγηση και τη θεραπεία διαταραχών της ομιλίας, της γλώσσας, της επικοινωνίας και της κατάποσης.
Στοχεύει στη βελτίωση της ικανότητας των ατόμων να επικοινωνούν αποτελεσματικά και να κατανοούν τον κόσμο γύρω τους.
Ποια παιδιά χρειάζονται λογοθεραπεία;
Υπάρχουν διάφοροι λόγοι για τους οποίους ένα παιδί μπορεί να χρειαστεί λογοθεραπεία:
Διαταραχές ομιλίας:
Αρθρωτικές διαταραχές: Όταν το παιδί δυσκολεύεται να προφέρει σωστά τους ήχους (π.χ., δεν μπορεί να πει σωστά το «ρ»).
Δυσφασία ή αφασία: Όταν το παιδί έχει δυσκολία στην κατανόηση ή στην παραγωγή ομιλίας.
Διαταραχές γλώσσας:
Καθυστέρηση γλωσσικής ανάπτυξης: Όταν το παιδί δεν αναπτύσσει το λόγο με τον αναμενόμενο ρυθμό, όπως το να μην μιλάει μέχρι μια συγκεκριμένη ηλικία.
Διαταραχές κατανόησης ή έκφρασης: Όταν το παιδί δυσκολεύεται να κατανοήσει ή να χρησιμοποιήσει λέξεις και προτάσεις για να επικοινωνήσει.
Διαταραχές επικοινωνίας:
Αυτισμός: Τα παιδιά με αυτισμό μπορεί να δυσκολεύονται να επικοινωνήσουν λεκτικά και μη λεκτικά και μπορεί να χρειάζονται λογοθεραπεία για να βελτιώσουν τις επικοινωνιακές τους δεξιότητες.
Κοινωνικές δυσκολίες: Παιδιά που έχουν δυσκολίες να κατανοήσουν και να χρησιμοποιήσουν κοινωνικούς κανόνες επικοινωνίας.
Διαταραχές φωνής:
Βραχνή ή παράξενη φωνή: Όταν η φωνή του παιδιού είναι βραχνή, υπερβολικά ψιλή ή έχει άλλο χαρακτηριστικό που την καθιστά ασυνήθιστη.
Διαταραχές ροής ομιλίας:
Τραυλισμός: Όταν το παιδί τραυλίζει ή επαναλαμβάνει λέξεις ή ήχους.
Διαταραχές κατάποσης (Δυσφαγία):
Παιδιά που δυσκολεύονται να καταπιούν ή έχουν προβλήματα με το φαγητό και το ποτό.
Πότε πρέπει να αναζητήσω λογοθεραπευτή;
Η ανάπτυξη των παιδιών αποτελεί μία διεργασία φυσιολογικής προόδου από ένα πρώιμο και χαμηλότερο επίπεδο λειτουργικότητας σε ένα πιο πολύπλοκο, όπως είναι αυτό των ενηλίκων. Αν και το κάθε παιδί έχει το δικό του ρυθμό γλωσσικής ανάπτυξης υπαρχούν κάποια γλωσσίκα ορόσημα, δηλαδή “δείκτες” οι οποίοι χρησιμεύουν στην ανάδειξη του επιπέδου της λειτουργίας του παιδιόυ σε σχέση με τα αναμενόμενα επίπεδα βάσει της ηλικίας σε διαφόρους τομείς της λειτουργικότητας του ατόμου.
Για παράδειγμα, ενώ ένα παιδί αναμένεται να βαβίσει στην ηλικία των 6 μηνών, το βάβισμα του ξεκινάει στους 3 μήνες. Ετσι ,έχουμε ένα δείκτη σχετικά με την λειτουργία του βαβίσματος και το πότε έγινε η εκκίνηση σε σχέση με τα αναπτυξιακά ορόσημα.
Η αποκλιση από αυτά τα ορόσημα μπορέι να αποτελεί μία ένδειξη ότι θα πρέπει να επισκεφτούμε ένα λογοθεραπευτή για να γίνει μια αξιόλογηση και εάν απαιτείται να προχωρήσει στην παρέμβαση.
Πώς γίνεται η λογοθεραπεία;
Η διαδικασία της λογοθεραπείας περιλαμβάνει διάφορα στάδια:
Αξιολόγηση:
Ο λογοθεραπευτής αξιολογεί την ομιλία, τη γλώσσα, την επικοινωνία και τις δεξιότητες κατάποσης του παιδιού. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει παρατήρηση, ειδικές δοκιμασίες και συνεντεύξεις με τους γονείς για να κατανοήσει καλύτερα τις ανάγκες του παιδιού.
Σχεδιασμός θεραπείας:
Βάσει της αξιολόγησης, ο λογοθεραπευτής δημιουργεί ένα εξατομικευμένο πλάνο θεραπείας που στοχεύει στις συγκεκριμένες ανάγκες του παιδιού. Το πλάνο αυτό μπορεί να περιλαμβάνει ασκήσεις, δραστηριότητες και στρατηγικές για την ενίσχυση της επικοινωνίας.
Συνεδρίες λογοθεραπείας:
Οι συνεδρίες λογοθεραπείας πραγματοποιούνται συνήθως σε τακτική βάση (μία ή περισσότερες φορές την εβδομάδα) και μπορεί να διαρκούν από 30 λεπτά έως μία ώρα. Κατά τη διάρκεια των συνεδριών, ο λογοθεραπευτής δουλεύει με το παιδί μέσα από παιχνίδια, ασκήσεις και άλλες διαδραστικές δραστηριότητες.
Οι συνεδρίες μπορεί να γίνονται σε ένα κέντρο λογοθεραπείας, στο σχολείο ή ακόμα και στο σπίτι του παιδιού.
Συνεργασία με τους γονείς
Οι γονείς παίζουν καθοριστικό ρόλο στη διαδικασία της λογοθεραπείας. Ο λογοθεραπευτής συχνά δίνει οδηγίες και ασκήσεις που οι γονείς μπορούν να κάνουν με το παιδί στο σπίτι για να ενισχύσουν τα αποτελέσματα της θεραπείας.
Αξιολόγηση προόδου:
Η πρόοδος του παιδιού αξιολογείται τακτικά για να διαπιστωθεί αν η θεραπεία είναι αποτελεσματική ή αν χρειάζονται προσαρμογές στο πλάνο θεραπείας.
Συμπέρασμα:
Η λογοθεραπεία είναι μια σημαντική παρέμβαση για παιδιά που αντιμετωπίζουν δυσκολίες με την ομιλία, τη γλώσσα, την επικοινωνία και την κατάποση. Η έγκαιρη παρέμβαση μπορεί να βοηθήσει σημαντικά τα παιδιά να αναπτύξουν τις επικοινωνιακές τους δεξιότητες και να βελτιώσουν την ποιότητα ζωής τους.
Η πρόληψη είναι η καλύτερη θεραπεία
Εάν υποψιάζεστε ότι το παιδί σας δυσκολεύεται σε καποιο τομέα μην καθυστερείτε την επαφή σας με καποιο ειδικό, επειδή σας αγχώνει εσάς η πιθανότητα να υπάρχει κάποια δυσκολία. Η δυσκολία δεν θα εξαφανιστεί εάν καθυστερήσει η αξιολόγηση. Ακόμα και αν το παιδί δεν το εκφράζει αντιλαμβάνεται ότι δυσκολεύεται μιας και τέτοιου είδους δυσκολίες επηρεάζουν το παιδί στα διάφορα πλαίσια και στις αλληλεπιδράσεις τους με σημαντικά πρόσωπα με αποτέλεσμα να βιώνει πίεση και άγχος.
Δες πώς μπορείς να βοηθήσεις το παιδί σου στο διάβασμα