AI: Πως να χειριστείτε την τεχνητή νοημοσύνη (chatGPT) στην τάξη

Πως να χειριστείτε λογισμικά τεχνητής νοημοσύνης (AI) τύπου online chatbot (chatGPT) στην τάξη

AI: Πως να χειριστείτε την τεχνητή νοημοσύνη (chatGPT) στην τάξη

Η συνειδητοποίηση της ύπαρξης της τεχνητής νοημοσύνης στη ζωή μας μπορεί να ήρθε με το ChatGPT, όμως αυτή η τεχνολογία είναι μια πραγματικότητα πολλά χρόνια τώρα.  Η τεχνητή νοημοσύνη συναντάται  σε διάφορες μορφές, από απλή αυτοματοποίηση έως κοινωνική νοημοσύνη. Για παράδειγμα, οι αλγόριθμοι ελέγχουν ποιες διαφημίσεις βλέπουμε στο διαδίκτυο και τα bots απαντούν σε ερωτήσεις όταν ψωνίζουμε στο διαδίκτυο.

Η Google διαθέτει γεννήτρια μουσικής AI. Επιπρόσθετα υπάρχουν πολλά παραδείγματα  προγραμμάτων τεχνητής νοημοσύνης που προορίζονται για προσωπικούς βοηθούς. Ακόμη και προσωπικότητες δημιουργούνται από AI και διασημότητες μέσων κοινωνικής δικτύωσης.

Η τεχνητή νοημοσύνη όμως, έχει κάνει αισθητή την παρουσία της πλέον και στα σχολεία. Ορισμένα ψηφιακά εργαλεία μάθησης  χρησιμοποιούν προσαρμοστική μάθηση, η οποία είναι μια μορφή AI.

Αλλά η παραγωγική τεχνητή νοημοσύνη (generative AI) – όπως εργαλεία που μπορούν να δημιουργήσουν ολόκληρα δοκίμια με βάση μια απλή προτροπή (όπως το ChatGPT και  το Bard) – είναι μια σχετικά νέα πρόκληση, ειδικά για τα σχολεία. Παρά το γεγονός ότι τα εργαλεία αυτά δεν έχουν  ακόμα την ικανότητά να δημιουργούν πραγματικά πρωτότυπο περιεχόμενο, η εμφάνισή τους έχει προκαλέσει ανησυχίες σε πολλούς εκπαιδευτικούς.

ChatGPT

Τρέχουσες ανησυχίες

  • Λογοκλοπή

Μία από τις μεγαλύτερες ανησυχίες για τους εκπαιδευτικούς είναι η λογοκλοπή. Ήδη, οι μαθητές παραδίδουν εργασίες που δημιουργούνται από εργαλεία AI ως δικά τους.

  • Ηθική – πνευματικά δικαιώματα

Επειδή τα εργαλεία AI αφαιρούν περιεχόμενο από μια μεγάλη ποικιλία πηγών, το υλικό που παράγεται είναι ένα μείγμα της δουλειάς πολλών άλλων ανθρώπων οπότε δεν υπάρχει αναγνώριση για τους δημιουργούς.

  • Προκαταλήψεις και παραπληροφόρηση

Τα εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης «μαθαίνουν» από τις πηγές από τις οποίες τροφοδοτούνται και δε μπορούν να διακρίνουν μεταξύ αυθεντικού περιεχομένου και προκαταλήψεων, παραπληροφόρησης ή άλλο προβληματικό περιεχόμενο.

  • Ζητήματα απορρήτου

Δε γνωρίζουμε όλες τις επιπτώσεις που θα έχει η τεχνητή νοημοσύνη στην ιδιωτικότητά μας, και τα επιπλέον προβλήματα που μπορεί να δημιουργηθούν σε θέματα προστασίας των προσωπικών δεδομένων.

  • Αλλαγές στην αγορά εργασίας και τις δεξιότητες

Τέλος, είναι δύσκολο να προβλέψουμε όλους τους τρόπους με τους οποίους η τεχνητή νοημοσύνη θα αλλάξει την αγορά εργασίας. Η προετοιμασία των μαθητών για έναν κόσμο που δεν μπορούμε καν να φανταστούμε αποτελεί μια πραγματική πρόκληση.

Πώς να διαχειριστείτε τις ανησυχίες:

Πώς να διαχειριστείτε τη λογοκλοπή

  • Πειραματιστείτε μόνοι σας με πλατφόρμες AI για να καταλάβετε τι μπορούν και τι δεν μπορούν να κάνουν.
  • Γνωρίστε όσο το δυνατόν περισσότερο τον τρόπο γραφής των μαθητών σας.
  • Συγκρίνετε τα γραπτά ορισμένων μαθητών στην τάξη σε σχέση με τις εργασίες που παράγουν στο σπίτι.
  • Χρησιμοποιήστε για να παρακολουθείτε την πορεία της  προόδου.
  • Προσπαθήστε να συμπεριλάβετε μια μαθητοκεντρική προσέγγιση που διαθέτει συναισθηματική νοημοσύνη και εμπειρία. Όπως λέει ένας δάσκαλος, «Αν δεν θέλετε γενικές απαντήσεις, μην κάνετε γενικές ερωτήσεις».
  • Δοκιμάστε μαζί τα εργαλεία AI και συζητήστε τους περιορισμούς τους.
  • Ως έσχατη λύση, υπάρχουν εργαλεία που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε για την ανίχνευση AI, αλλά θα πρέπει να γνωρίζετε ότι δεν είναι τέλεια και επισημαίνεται πολύ συχνά λογοκλοπή χωρίς όμως να υπάρχει.

Πώς να διαχειριστείτε θέματα ηθικής

  • Μιλήστε για τα θέματα ηθικής που προκύπτουν από την χρήση εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης, αλλά και μπείτε σε μια ευρύτερη συζήτηση σχετικά με τις επιπτώσεις των τεχνολογικών εξελίξεων και πώς θα μπορούσαμε / θα έπρεπε να τις χειριστούμε.
  • Μιλήστε για το υπάρχον ψηφιακό χάσμα και τι σημαίνουν οι νέες εξελίξεις για τους ανθρώπους που δεν μπορούν να τις αντέξουν οικονομικά. Τι συμβαίνει καθώς προηγμένα εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης προσφέρουν επί πληρωμή περισσότερες δυνατότητες;
  • Συζητήστε την προστασία της πνευματικής ιδιοκτησίας. Τι προστατευτικά μέτρα χρειαζόμαστε αν θέλουμε να ξεπεράσουμε πιθανά προβλήματα;
  • Μιλήστε για το απόρρητο των δεδομένων. Ποιες πληροφορίες συλλέγουν σήμερα οι πλατφόρμες τεχνητής νοημοσύνης και τι μπορεί να συγκεντρώνουν στο μέλλον;

Πώς να διαχειριστείτε τις προκλήσεις για το μέλλον

  • Ρωτήστε τους μαθητές πως πιστεύουν ότι η τεχνητή νοημοσύνη θα αναμορφώσει την αγορά εργασίας και ποιες δεξιότητες πιστεύουν ότι θα χρειαστούν.
  • Δημιουργήστε μια εργασία βασισμένη σε έργα που επιτρέπει στους μαθητές να κάνουν κάποια έρευνα γύρω από αυτήν την τεχνολογία που σίγουρα θα διαμορφώσει τη ζωή τους.
  • Μιλήστε για το ποιοι κανονισμοί πρέπει να ισχύουν για την τεχνητή νοημοσύνη και ποιες πολιτικές πρέπει να αναπτύξει η κυβέρνηση.

Άλλοι τρόποι χρήσης του ChatGPT

Από την άλλη πλευρά όλων αυτών των ανησυχιών, είναι η χρησιμότητα: Τι θα γινόταν αν μπορούσατε απλώς να ζητήσετε από ένα πρόγραμμα τεχνητής νοημοσύνης να δημιουργήσει ένα σχέδιο μαθήματος, μία επιστολή, ένα email; Πειραματιστείτε με αυτό και μάθετε πώς μπορεί να σας βοηθήσει η τεχνητή νοημοσύνη. Γιατί τελικά, είναι ένα εργαλείο!

Κάντε το να λειτουργήσει προς όφελός σας! Ρίξτε μια ματιά σε αυτήν την ανάρτηση από το Ditch That Textbook για  να πάρετε μερικές εξαιρετικές ιδέες.

  • Βάλτε τους μαθητές να προγραμματίσουν για να γράψουν τους δικούς τους αλγόριθμους.
  • Ζητήστε από τους μαθητές να γράψουν για κάτι συγκεκριμένο και να συγκρίνουν τη δουλειά τους με τα αποτελέσματά ενός προγράμματος τεχνητής νοημοσύνης. Εντοπίστε τις διαφορές.
  • Χρησιμοποιήστε την τεχνητή νοημοσύνη για να δημιουργήσετε έργα τέχνης.
  • Μπείτε στα μαθηματικά πίσω από τους αλγόριθμους και τη μηχανική μάθηση.
  • Συζητήστε τις ποικίλες χρήσεις της τεχνητής νοημοσύνης στην επιστήμη: Πώς μπορούν οι αλγόριθμοι πίσω από τα εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης να βοηθήσουν στην προώθηση της επιστημονικής έρευνας;
  • Μιλήστε για τις επιπτώσεις των νέων τεχνολογιών – συμπεριλαμβανομένης της τεχνητής νοημοσύνης – στους πολιτισμούς και τις κοινωνίες στην ιστορία και σήμερα.

Περισσότερα εργαλεία και πόροι

Avatar of Κωνσταντίνος Καράπαπας
Ο Κωνσταντίνος Καράπαπας γεννήθηκε το 1984 στην Θεσσαλονίκη και ζει μόνιμα στην Καλαμάτα. Σπούδασε πληροφορική και τηλεπικοινωνίες στο ΤΕΙ Λάρισας. Από το 2007 ασχολείται με την κατασκευή ιστοσελίδων και το SEO. Υπήρξε ιδιοκτήτης και δημιουργός του επιτυχημένου ενημερωτικού μέσου Dnews (dikaiologitika.gr) από όπου το 2023 αποχώρησε. Είναι διευθυντής του Pelop.gr , του ενημερωτικού website της ιστορικής εφημερίδας ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ. Στο e-howto.gr έχει αναλάβει να μας ενημερώνει για θέματα τεχνολογίας και όχι μονο.