Το σχέδιο για την εγκατάσταση καμερών τροχαίας, αστυνόμευσης και ασφάλειας των πολιτών παρουσίασαν ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρης Παπαστεργίου και ο Περιφερειάρχης Αττικής Νίκος Χαρδαλιάς.
Το κυβερνητικό σχέδιο προβλέπει την εγκατάσταση 1.388 καμερών τροχαίας οι οποίες εκτιμάται ότι θα τεθούν σε λειτουργία από το καλοκαίρι του 2025.
Οι παραβάσεις που θα καταγράφονται θα είναι η υπέρβαση του ορίου ταχύτητας, η παραβίαση του ερυθρού σηματοδότη, η χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση, η παράνομη χρήση Λωρίδας Έκτακτης Ανάγκης, η οδήγηση οχήματος χωρίς ασφάλιση, η κυκλοφορία οχήματος χωρίς έγκυρο δελτίο ΚΤΕΟ, η παράβαση διάβασης πεζών, η μη χρήση κράνους και η μη χρήση ζώνης.
Οι κλήσεις θα βεβαιώνονται από την τροχαία και θα αποστέλλονται στις θυρίδες των πολιτών στο gov.gr ενώ ψηφιακά θα μπορεί να γίνεται και η πληρωμή αλλά και οι τυχόν ενστάσεις.
Όπως τόνισε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, την προηγούμενη 10ετια η Ελλάδα παρουσίασε τη μεγαλύτερη μείωση στον αριθμό των θυμάτων από τροχαία λόγω των σύχρονων αυτοκινητοδρόμων. «Όμως αυτό δεν είναι αρκετό καθώς αυξάνεται ο αριθμός των οχημάτων στους δρόμους και η Ελλάδα παρουσιάζει τα μεγαλύτερα ποσοστά ατυχημάτων με δίκυκλα και τετράτροχα», σχολίασε.
Δείτε ακόμα: Τι πρέπει να κάνετε εάν ανάψει το λαμπάκι λαδιού στο αυτοκίνητο;
Σύμφωνα με τον υπουργό, στο πλαίσιο των πρωτοβουλιών για την αναβάθμιση της οδικής ασφάλειας, «συνεχίζουμε την κατασκευή, λειτουργία και συντήρηση σύγχρονων αυτοκινητόδρομων».
«Προβαίνουμε βραχυπρόθεσμα, σε έργα ενίσχυσης της ασφάλειας των υφιστάμενων υποδομών».
«Εκσυγχρονίζουμε το κυρωτικό πλαίσιο του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας».
«Ενθαρρύνουμε τη χρήση νέων και αναβαθμισμένων μέσων μαζικής μεταφοράς».
«Χορηγούμε κίνητρα για την ανανέωση του στόλου των οχημάτων».
«Ιδρύουμε Εθνικό Παρατηρητήριο Οδικής Ασφάλειας».
«Συμβάλλουμε στην ενίσχυση της εγκατάστασης και αξιοποίησης καμερών».
Σύμφωνα με τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, στο πλαίσιο του Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου Οδικής Ασφάλειας 2021 – 2030 θα υπάρξει Διαχείριση Συστήματος Παραβάσεων, η οποία θα περιλαμβάνει: Αλλαγή νομικού πλαισίου, ψηφιακή καταγραφή παραβάσεων, οργάνωση κέντρου διαχείρισης παραβάσεων, αυτοματοποίηση συστήματος ελέγχου συμπεριφοράς οδηγών και σύστημα ενημέρωσης χρηστών της οδού για τις παραβάσεις τους.
Όπως είπε παράλληλα «εκσυγχρονίζεται το πλαίσιο του ΚΟΚ ώστε να εναρμονίζεται με την επικινδυνότητα των οδικών παραβάσεων». Δρομολογείται, επίσης, η ψηφιακή καταγραφή των παραβάσεων και η αποτελεσματικότερη διαδικασία είσπραξης
Ανακοίνωσε, δε, νέα Υπηρεσία Οδικών Τελών Οδικής Διαχείρισης Οδικών Υποδομών.
Το νέο πλαίσιο προβλέπει, επίσης, την αποστολή στην ΑΑΔΕ μετά από ορισμένο διάστημα των ληξιπρόθεσμων προστίμων για την εφαρμογή του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων. Παράλληλα ηλεκτρονικά θα γίνεται η διαχείριση και των προστίμων.
Δείτε ακόμα: Πώς με 0,5 ευρώ θα έχεις πάντα καθαρά τζάμια στο αυτοκίνητο
Οι παραβάσεις που θα βεβαιώνονται ψηφιακά
-Υπέρβαση ορίου ταχύτητας.
-Παραβίαση ερυθρού σηματοδότη.
-Χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση.
-Παράνομη χρήση ΛΕΑ.
-Οδήγηση οχήματος χωρίς ασφάλιση.
-Κυκλοφορία οχήματος χωρίς έγκυρο δελτίο ΚΤΕΟ.
«Οι αυτοκινητόδρομοι της χώρας παρέχουν πλήρη ασφάλεια. Εύχομαι ποτέ να μην ξαναβιώσουμε πολύνεκρα δυστυχήματα που μας δοκίμασαν σαν κοινωνία», τόνισε, μεταξύ άλλων, ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης.
«Η Ελληνική Αστυνομία εδώ και αρκετό χρονικό διάστημα έχει παράξει ένα σχέδιο εγκαταστάσεις καμερών σε όλο το Λεκανοπέδιο της Αττικής. Από την πρώτη ημέρα που ήρθα στο υπουργείο ήταν πρώτο μου μέλημα να αυξήσουμε τη δύναμη της τροχαίας προκειμένου να γίνει περισσότερο παρούσα. Το έχουμε καταφέρει σε έναν βαθμό. Γίνεται μια μεγάλη προσπάθεια», υπογράμμισε..
«Έχει ενδιαφέρον να δείτε λίγο την παραγωγή του έργου της Τροχαίας Αθηνών, όπου έχουμε μια σημαντική μείωση των τροχαίων. Το 2024 αποτελεί χρονιά καταλύτη για την απόδοση των υπηρεσιών της Τροχαίας από το 2006. Ωστόσο ο ανθρώπινος παράγοντας δεν μπορεί να καλύψει την οδηγική παραβατικότητα. Η λύση είναι η έξυπνη αστυνόμευση, η χρήση της τεχνολογίας», επισήμανε.
Οι κάμερες θα λειτουργούν όλο το 24ωρο σε 100 κομβικά σημεία
«Θέλω να θυμίσω ότι το ζήτημα της οδικής ασφάλειας αποτελούν ύψιστη προτεραιότητα για εμάς στην Περιφέρεια Αττικής που διαχειριζόμαστε 1.733 χιλιόμετρα οδικού δικτύου, 108 γέφυρες, 49 υπόγειες διαβάσεις. Οι κάμερες θα λειτουργούν καθ’ όλη τη διάρκεια του 24ωρου σε 100 κομβικά σημεία, ακόμη και με χαμηλό φωτισμό. Εκτιμώ πως πολύ σύντομα θα έχουμε αποτελέσματα. Η συνεργασία μας με τα τρια συναρμόδια υπουργεία ειναι εξαιρετική», ανέφερε από την πλευρά του ο Περιφερειάρχης Αττικής, Νίκος Χαρδαλιάς.
«Όταν οι οδηγοί γνωρίζουν ότι οι παραβάσεις τους καταγράφονται, θα είναι πολύ πιθανότερο να συμμορφώνονται με τους κανόνες του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Κυρίες και κύριοι, όπως επεσήμανα και κατά την υπογραφή της σύμβασης, στο Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας της Περιφέρειας Αττικής, πριν από λίγες ημέρες, με την εγκατάσταση των έξυπνων 388 καμερών δεν στοχεύουμε στην επιβολή προστίμων αλλά στη δημιουργία ενός ασφαλούς οδικού δικτύου, προλαμβάνοντας επικίνδυνες παραβάσεις που θέτουν καθημερινά σε κίνδυνο οδηγούς επιβάτες και πεζούς, ιδίως εντός του αστικού ιστού», τόνισε.
«Και αυτό γιατί από την πρώτη μέρα που αναλάβαμε τα καθήκοντα της Περιφέρειας Αττικής έχουμε δηλώσει ότι ύψιστη προτεραιότητα μας θα αποτελεί πάντοτε η προστασία της ανθρώπινης ζωής σε κάθε επίπεδο. Χρειάζεται να αλλάξουμε νοοτροπία και σε απόλυτα αγαστή συνεργασία με την Πολιτεία και τους συναρμόδιους φορείς και τα Υπουργεία, προχωράμε στα ζητήματα που αφορούν στα θέματα αστικής κινητικότητας και εκτιμώ πως αρκετά σύντομα θα έχουμε πολύ σημαντικά αποτελέσματα, καθώς τα δεδομένα που θα συλλέγονται θα επιτρέψουν στην Πολιτεία να κατανοήσει καλύτερα τις συνθήκες που οδηγούν στις παραβάσεις και ως εκ τούτου να σχεδιάσουμε στοχευμένα μέτρα μητροπολιτικά, ειδικά για την Αττική, για τη βελτίωση της οδικής συμπεριφοράς», σημείωσε.
«Στο σημείο αυτό οφείλω να σημειώσω ότι έχουν προβλεφθεί όλα τα πρωτόκολλα προκειμένου να υπάρχει πλήρης προστασία των προσωπικών δεδομένων των οδηγών. Για το λόγο αυτό θα καταγράφεται μονάχα το πίσω μέρος του οχήματος, ώστε να μην διακρίνονται οι επιβαίνοντες. Παράλληλα, μειώνουμε στο ελάχιστο τη δυνατότητα ανθρώπινης παρέμβασης, καθώς τα πάντα θα γίνονται ηλεκτρονικά. Σε συνεργασία δηλαδή με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης και το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη το σχετικό υλικό των παραβάσεων θα αποστέλλεται αυτομάτως σε κεντρικό σέρβερ διαχείρισης παραβάσεων. Αποκλειστική πρόσβαση θα έχει μόνο η Ελληνική Αστυνομία, η οποία θα επιβάλει τις προβλεπόμενες ποινές στους παραβάτες, σύμφωνα πάντα με όσα ορίζει ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας. Με τον τρόπο αυτό σπάμε κατεστημένα και νοοτροπίες μιας άλλης εποχής, όπου η αυθαιρεσία στο δρόμο θεωρούνταν δεδομένη», είπε ο Περιφερειάρχης Αττικής.
Ο πολίτης θα ενημερώνεται με SMS για την παράβαση
Από την πλευρά του, ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρης Παπαστεργίου ανέφερε πως «εξίσου σημαντικό είναι και το νέο πληροφοριακό σύστημα πάνω στο οποίο θα γίνεται όλη αυτή η δουλειά. Διότι μέχρι σήμερα, ήταν ένα κατακερματισμένο σύστημα αφορούσε και ενέπιπτε και όλη αυτή η αρμοδιότητα και στους Δήμους, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει ενιαίος σχεδιασμός».
«Σήμερα έχουμε 12 σταθερές κάμερες ταχύτητας στον ΟΑΣΑ κυρίως έλεγχο της λεωφορειολωρίδας. Είναι οι 388 κάμερες της Περιφέρειας Αττικής, σύμβαση η οποία ήδη έχει υπογραφεί και 17 σταθερές κάμερες ταχύτητας στην Αττική Οδό, οι οποίες δουλεύουν. Οι μελλοντικές ανάγκες, όπως έχουν καταγραφεί στη μέχρι τώρα συνεργασία που είχαμε, αφορούν σε 39 κάμερες για τον ΟΑΣΑ και άλλες 1.316 κάμερες ελέγχου παραβάσεων και ασφάλειας, όπως μας τις έχει δώσει η Τροχαία. Τα 708 από τα σημεία αυτά είναι στην Αττική», τόνισε.
«Τι θα κάνουν οι κάμερες για τις οποίες συζητάμε; Αυτά τα οποία λίγο πολύ μπορεί κάποιος να αντιληφθεί. Μιλάμε για όριο ταχύτητας, παραβίαση του ερυθρού σηματοδότη, παραβίαση διάβασης πεζών, μη τήρηση χρήσης κράνους, χρήση κινητού, εξαιρετικά επικίνδυνη παράβαση και αιτία πολλών ατυχημάτων, χρήση ζώνης αλλά και κάτι το οποίο την ώρα αυτή ολοκληρώνεται με την εκκαθάριση των μητρώων των οχημάτων. Δηλαδή αν το αυτοκίνητο το οποίο κυκλοφορεί είναι ασφαλές, έχει περάσει ΚΤΕΟ, είναι ασφαλισμένο ή θα έπρεπε να είναι σε ακινησία και κυκλοφορεί», υπογράμμισε και συνέχισε:
«Η διαγωνιστική διαδικασία για τις κάμερες θα είναι όπως ακριβώς αναφέρθηκε νωρίτερα με παραχώρηση για μία δεκαετία. Στην ουσία ζητάμε από τους αναδόχους να προμηθευτούν τις κάμερες τα τεχνικά χαρακτηριστικά των οποίων θα προδιαγράφονται στα τεύχη τα οποία στα οποία σήμερα επεξεργαζόμαστε, αλλά θα έχουν και τη συντήρηση και λειτουργία. Ο ανάδοχος δεν θα πληρώνεται με τον αριθμό των καμερών που απλά έβαλε, αλλά με τον αριθμό των καμερών οι οποίες δουλεύουν και αυτό γιατί μέχρι σήμερα δεν ήταν και δεν θα μπορούσε να είναι δουλειά της Τροχαίας το να τρέχει και να συντηρεί κάμερες. Το να τρέχει και να συντηρεί ή να συνδέει στο διαδίκτυο κάμερες για να μπορούν να αποσταλούν τα δεδομένα γρήγορα. Αυτό θα είναι η δουλειά του αναδόχου. Ο διαγωνισμός θα βγει μέχρι το τέλος Γενάρη του 25».
«Πάμε και στο πληροφοριακό σύστημα το οποίο είναι εξίσου σημαντικό. Εδώ τι θέλουμε να κάνουμε; Θέλουμε να γίνει κατανοητό ότι πλέον όλο αυτό το σύστημα μπαίνει για να λειτουργήσει, να λειτουργήσει άμεσα και ο πολίτης να γνωρίζει αν έχει κάνει κάποια παραβίαση κάποιου όρου του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας ή όχι. Ο σκοπός μας είναι λοιπόν με την δημιουργία, με την εφαρμογή του συστήματος την ώρα που κάνεις κάποια παράβαση, παραδείγματος χάριν περνάς με κόκκινο να σου έρχεται sms στο κινητό που είναι δηλωμένο στο μητρώο επικοινωνίας, το οποίο θα λέει ότι ελέγχεσαι για την τάδε παράβαση. Γιατί ελέγχεται; Διότι οι παραβάσεις θα πρέπει να βεβαιώνονται από αστυνομικά όργανα. Την ώρα λοιπόν που αυτό συμβαίνει στο πληροφοριακό σύστημα θα γίνεται μία εγγραφή με όλο το ανάλογο υλικό, φωτογραφίες και βίντεο», επισήμανε.